Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mehmet Ali AYKUL
Danışman: Ceyhun Ozan
Özet:
Bu araştırmada, Williamson (2007) tarafından geliştirilen 'Kendi Kendine Öğrenme Öz Değerlendirme Ölçeği'ni Türk kültürüne uyarlanıp, üniversite öğrencilerinin kendi kendine öğrenme algılarını (cinsiyet, bölüm, sınıf, vb.) değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2020-2021 öğrenim yılında Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi lisans ve Eğitim Bilimleri Enstitüsü lisansüstü öğrenim programlarında yer alan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada iki farklı örneklem grubu yer almıştır. Birinci örneklem grubu ölçek uyarlama çalışmalarında, ikinci örneklem grubu da üniversite öğrencilerinin kendi kendine öğrenme algı düzeylerini belirlemede kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Atatürk Üniversitesi bünyesinde farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinden oluşan 441 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; 'Kişisel Bilgi Formu' ve 'Kendi Kendine Öğrenme Öz Değerlendirme Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız örneklem t testi, Mann-Whitney U testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Bulgular: Ölçeğin açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre tek boyutlu bir yapı ortaya çıkmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları da tek faktörlü yapıyı doğrulamaktadır. Üniversite öğrencilerinin kendi kendine öğrenme algıları cinsiyet, yaş, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği fakat öğrenim kademesi değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Sonuç: Üniversite öğrencilerinin kendi kendine öğrenme algılarının yüksek olduğu elde edilmiştir. Kadın üniversite öğrencilerinin kendi kendine öğrenme algı düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Yirmi iki yaş ve üzeri üniversite öğrencilerinin kendi kendine öğrenme algıları diğer yaş gruplarına göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bölüm değişkeni bakımından ise Türkçe ve Sosyal bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin İlahiyat, Fen ve Matematik, Temel Eğitim ve Eğitim Bilimleri öğrenim gören üniversite öğrencilerine göre kendi kendine öğrenme algıları daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf değişkeninde birinci sınıfta öğrenim görenlerin kendi kendine öğrenme algılarının ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim görenlere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrenim kademesi değişkeninde lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin lisans eğitimi alan öğrencilere göre kendi kendine öğrenme algılarının daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır.