Oyunlaştırma yönteminin ortaokul öğrencilerinin akademik başarı, motivasyon ve tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ABDULGANİ TÜRKAN

Danışman: Rabia Meryem Yılmaz

Özet:

Amaç: Bu çalışmada deney grubu-1, deney grubu-2 ve kontrol grubunda işlenen dersleri akademik başarı açısından; deney grubu-1 ve deney grubu-2’de işlenen dersleri motivasyon ve tutum açısından karşılaştırmak ve deney grubu-1’deki öğrencilerin deneyimlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmada nicel araştırma yöntemi olarak deneysel araştırma yöntemlerinden, eşit gruplar ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Erzurum ilinde bulunan bir devlet okulunun 6.sınıf düzeyindeki 71 öğrenciden oluşmaktadır. Gruplarla 2 hafta pilot, 4 hafta asıl olmak üzere toplam 6 haftalık bir çalışma yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak akademik başarı testi, motivasyon ölçeği, tutum ölçeği ve görüşme formu kullanılmıştır. Bulgular: Uygulama sonucundaki verilere göre deney grubu-1’deki öğrencilerin akademik başarılarının deney grubu-2 ve kontrol grubuna oranla daha yüksek olduğu, öğrencilerin oyunlaştırma yöntemiyle işlenen derse karşı tutumlarının olumlu yönde olduğu ancak deney grubu-1’in motivasyon ve tutum düzeylerinin deney grubu-2’ye göre daha düşük olduğu görülmüştür. Deney grubu-1’deki öğrenci görüşleri incelendiğinde, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun uygulanan yöntemi eğlenceli ve güzel buldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin en çok hoşuna giden uygulamaların sırasıyla Kahoot etkinliği, ödüller ve liderlik tablosu olduğu görülmüştür. Sonuç: Deney grubu-1’de işlenen derslerde akademik başarı ve öğrencilerin derse karşı tutumlarının yüksek çıkması ders içerisindeki rekabet ve eğlence ortamının öğrencilerde kazanma isteği uyandırmasına bağlanabilir. Görevleri yerine getiren öğrencilerin ödül-puan toplamaya çalışmaları dersi daha ilgi çekici ve motive edici hale getirmiştir. Ayrıca deney grubu-1’in motivasyon düzeyinin deney grubu-2’ye göre daha düşük olmasının nedenlerinden birinin oyunlaştırma sürecinde sürekli ön plana çıkan öğrencilerin dışında kalan diğer öğrenciler olduğu düşünülmektedir.