Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mülkiye KAYA
Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu
Özet:
Amaç: Bu araştırmada, 17.yüzyıldan günümüze,
sosyal ve siyasal üstünlüğü elinde bulunduranların beğenisine karşılık gelen
bir resim türü olarak belirginleşmiş ‘Grup Portre Geleneğinin 20.yüzyıl ikinci
yarısından itibaren popüler kültürün araçsallaştırdığı sanatsal bir form haline
gelişinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Betisel yöntemler kullanılarak
geliştirilmiş olan kuramsal çalışmada grup portre geleneğinin Sosyo-kültürel
açıdan işlevsel bir form olduğu ve sanatçı açısından bir ifade aracı olduğu
varsayımından hareket edilmiştir. Grup portre resimlerinin gündelik yaşama yön
veren dinamikleri yansıttığı ve gelecek kuşaklar için bir yankılama olduğunun
ispatı yoluna gidilmiştir. Tarihsel öneme sahip örnekler ve kültürel veriler
karşılaştırmalı olarak irdelenmiş, popüler olan ile sanatsal olan arasındaki
farkın önemi ortaya koyulmuştur.
Bulgular: Batı resim sanatına
özgü grup portre geleneği, 20.yüzyıl ikinci yarısından itibaren ‘sanatsal tarz
ve tavır’, ‘kültürel kimlik’, ve ‘ekonomi-politik eleştiri’ bağlamında
‘ironik’, ‘hermenitik’, ‘nostaljik’ ve ‘şizofrenik’ bir niteliğe bürünmüştür.
Sanatçı kimliği, dönemin sanat anlayışı ve kültürel olgular etkisinde
biçimlenip çeşitlenen grup portre çalışmaları burjuvanın estetik beğenisinin
etkisinde bir gelenek olarak varlığını sürdürmüştür.
Sonuç: Çağdaş sanatta insan yüzünün sıklıkla
kullanılmasının, toplumunun bir bireyi olan sanatçının toplumsal rolünü
gerçekleştirmesine ve istediği sanatsal ifadeyi iletmesine elverişli olduğu
için önemini kaybetmeyeceğine dair kanıtlar elde edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Grup Portre Geleneği, Modernizm, Çağdaş
Sanat, Popüler Kültür