Geri dönüşüm ve evsel atıklar konusunda argümantasyon tabanlı öğrenmenin 7. sınıf öğrencilerinin ders başarısına ve çevreye olan tutum ve davranışlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜKRA AKTAŞ

Danışman: Zafer Karagölge

Özet:

Amaç: Araştırmanın amacı, sosyobilimsel bir konu olarak geri dönüşüm ve evsel atıklar konusunda argümantasyon tabanlı öğrenmenin 7. sınıf öğrencilerinin ders başarısına ve çevreye olan tutum ve davranışlarına etkisinin olup olmadığını incelemektir. Yöntem: Araştırmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemi, desen olarak da ön test–son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanmıştır. Çalışma grubunu Erzurum ili Pasinler ilçesi Hasankale Ortaokulu 7. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Uygulama haftada 4 saat olmak üzere 3 hafta sürmüştür. Araştırmacı, sınıflardan birini deney grubu diğerini kontrol grubu olarak rastgele seçip, deney grubuna argümantasyona dayalı etkinlikler ve tartışma ortamları hazırlanarak ders işlenmiştir. Kontrol grubunda ise 2018 fen bilimleri öğretim programına göre eğitim-öğretim gerçekleştirilmiştir. Tüm öğrencilere argümantasyon yönteminin uygulanmasından önce ve sonra ''Çevre Duygu Ölçeği (ÇDÖ)'', ''Çevre Davranış Ölçeği (ÇDÖ)'' ve ''Çevre Bilgi Testi (ÇBT)'' ölçekleri uygulanmıştır. Uygulanan ölçeklerin veri analizi yapılırken nicel veri analizi yapılmıştır. Veriler tablo ve grafiklerle gösterilerek betimsel analiz, sonuçlar yorumlanıp ilişkileri incelerken de kestirimsel analiz yapılmıştır. Veriler SPSS istatistik programları kullanılarak analiz edilmiştir. Öncelikle test ve ölçeklerden elde edilen verilere normallik testleri yapılıp ardından gruplar arası-gruplar içi varyans analizi (mixed between-within subject ANOVA) testi uygulanmıştır. Bulgular: Elde edilen veriler sonucunda deney grubunun bilgi ölçeği puan ortalamasının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu, argümantasyon modelinin başarıyı artırmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Duygu ölçeği ve davranış ölçeği puan ortalamalarında deney ve kontrol grubu arasında ise anlamlı farklılık görülmemiştir. Ayrıca grup içinde (ÖT-ST) başarı testinde (ÇBT) ve davranış testinde (ÇDÖ) anlamlı farklılık olmuştur. Sonuçlar: Bu verilere göre derslerde argümantasyon modelinin kullanılması dersleri daha kalıcı hale getirerek öğrencilerin daha aktif bir şekilde katılımını sağladığı için derslerde kullanılması önerilmektedir