Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BÜKRA AKTAŞ
Danışman: Zafer Karagölge
Özet:
Amaç: Araştırmanın amacı, sosyobilimsel bir konu olarak geri dönüşüm ve evsel atıklar
konusunda argümantasyon tabanlı öğrenmenin 7. sınıf öğrencilerinin ders başarısına ve
çevreye olan tutum ve davranışlarına etkisinin olup olmadığını incelemektir.
Yöntem: Araştırmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemi, desen olarak da ön test–son test
kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanmıştır. Çalışma grubunu Erzurum ili Pasinler ilçesi
Hasankale Ortaokulu 7. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Uygulama haftada 4 saat olmak üzere
3 hafta sürmüştür. Araştırmacı, sınıflardan birini deney grubu diğerini kontrol grubu olarak
rastgele seçip, deney grubuna argümantasyona dayalı etkinlikler ve tartışma ortamları
hazırlanarak ders işlenmiştir. Kontrol grubunda ise 2018 fen bilimleri öğretim programına
göre eğitim-öğretim gerçekleştirilmiştir. Tüm öğrencilere argümantasyon yönteminin
uygulanmasından önce ve sonra ''Çevre Duygu Ölçeği (ÇDÖ)'', ''Çevre Davranış Ölçeği
(ÇDÖ)'' ve ''Çevre Bilgi Testi (ÇBT)'' ölçekleri uygulanmıştır. Uygulanan ölçeklerin veri
analizi yapılırken nicel veri analizi yapılmıştır. Veriler tablo ve grafiklerle gösterilerek
betimsel analiz, sonuçlar yorumlanıp ilişkileri incelerken de kestirimsel analiz yapılmıştır.
Veriler SPSS istatistik programları kullanılarak analiz edilmiştir. Öncelikle test ve ölçeklerden
elde edilen verilere normallik testleri yapılıp ardından gruplar arası-gruplar içi varyans analizi
(mixed between-within subject ANOVA) testi uygulanmıştır.
Bulgular: Elde edilen veriler sonucunda deney grubunun bilgi ölçeği puan ortalamasının
kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu, argümantasyon modelinin başarıyı artırmada etkili
olduğu tespit edilmiştir. Duygu ölçeği ve davranış ölçeği puan ortalamalarında deney ve
kontrol grubu arasında ise anlamlı farklılık görülmemiştir. Ayrıca grup içinde (ÖT-ST) başarı
testinde (ÇBT) ve davranış testinde (ÇDÖ) anlamlı farklılık olmuştur.
Sonuçlar: Bu verilere göre derslerde argümantasyon modelinin kullanılması dersleri daha
kalıcı hale getirerek öğrencilerin daha aktif bir şekilde katılımını sağladığı için derslerde
kullanılması önerilmektedir