Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mehmet YÜCESOY
Danışman: Ülkü Sevim Şen
Özet:
Amaç: Araştırmada Mardin Artuklu yöresine ait müzikli çocuk oyunları ve tekerlemelerin
ritim eğitimine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca araştırma aracılığıyla müzik
öğretmenlerine, ülkemizde var olan kültürel zenginliği/çeşitliliği eğitim ortamına
taşıyabilmeleri yönünde, bulundukları yörenin kültürel unsurlarına müzik eğitiminde yer
verebilecekleri farklı yaklaşım önerileri sunulması amaçlanmaktadır.
Yöntem: Araştırmada betimsel ve deneysel araştırma modellerinin bir arada kullanılması
yönüyle karma yönteme yer verilmiştir. Araştırmanın deneysel boyutunda “Ön Test-Son Test
Kontrol Gruplu Desen” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitimöğretim yılında Mardin Artuklu Şehit Pilot Teğmen Ayfer Gök Ortaokulunda 6. sınıfta
öğrenim görmekte olan 33’ü deney, 40’ı kontrol grubu olmak üzere 73 öğrenci ve Mardin
Artuklu’da yaşamakta olan 8’i erkek 2’si kadın toplam 10 görüşmeci oluşturmaktadır.
Bulgular: Araştırma kapsamında yapılan görüşmeler doğrultusunda bu bölgede Arapça ve
Kürtçe çocuk oyunları ve tekerlemelerin yaygın bir şekilde kullanıldığı, tespit edilen müzikli
çocuk oyunları ve tekerlemelerin 2/4 ve 4/4’lük ritmik yapıya sahip olduğu belirlenmiştir.
Araştırmada uygulanan başarı testi ile kontrol ve deney gruplarının ön test ve son test puan
düzeyleri tespit edilip her iki grupta yer alan öğrencilerin ön test ve son test puanları arasında
ön teste göre son test lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür.
Sonuç: Deney grubu öğrencileri kontrol grubu öğrencilerine göre başarı testi kazanımlarında
son testte daha başarılı bir görünüm sergilemiş ve ritim eğitiminde Mardin Artuklu yöresine
ait müzikli çocuk oyunları ve tekerlemelere yer verilmesinin deney grubu öğrencilerinin
başarılarına olumlu yönde etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Deneysel sürecin sonunda
öğrenciler tarafından ders sürecinin beğenildiği, derse severek katılım sağladıkları ve yöre
kültürüne ait oyun ve tekerleme öğrenmenin ilgi ile karşılandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Mardin, Çocuk oyunu, Tekerleme, Ritim eğitimi, Kazanımlar.