Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Selma Albayrak
Danışman: Rabia Meryem Yılmaz
Özet:
Amaç: Bu çalışmada, okul öncesi dönemde bulunan çocukların katıldıkları eğlence ve eğitsel amaçlı artırılmış gerçeklik (AG) etkinliklerini gözlemlemek suretiyle AG teknolojisiyle olan etkileşimleri incelenmiştir. Çocukların etkileşimleri; öğrenci-materyal, öğrenci-öğretmen ve öğrenci-öğrenci boyutlarında incelenmiş ve etkileşimlerin düzeyleri, performans ve hatırlama testi puanları arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığı ortaya konulmuştur. Yöntem: Çalışmada karma yöntemler içerisinde yer alan gömülü karma desen tercih edilmiştir. Örneklem, Erzurum'da okul öncesi dönemde bulunan 5-6 yaş aralığındaki 15'i kız, 10'u erkek olmak üzere toplam 25 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak etkileşim gözlem formu, performans ve hatırlama testleri ile yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Bulgular: Okul öncesi dönemde bulunan çocukların eğlence ve eğitsel amaçlı sınırlı ve esnek etkileşime sahip AG uygulamalarındaki etkileşimlerinde öğrenci-materyal, öğrenci-öğretmen ve öğrenci-öğrenci boyutları açısından anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Ancak eğitsel amaçlı sınırlı ve esnek etkileşime sahip AG etkinliklerinde öğrenci-materyal, öğrenci-öğretmen ve öğrenci-öğrenci boyutları açısından anlamlı bir fark görülmemiştir. Eğlence amaçlı AG etkinliklerinde öğrenci-materyal boyutundaki etkileşimin düzeyinin yüksek olduğu gözlemlenirken; eğitsel amaçlı AG etkinliklerinde en yüksek etkileşim düzeyinin öğrenci-öğretmen boyutunda olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrenci-materyal, öğrenci-öğretmen, öğrenci-öğrenci ve toplam etkileşim boyutları arasında etkileşim düzeyleri açısından anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Sonuç: Çalışmada tıklama, dokunma, sürükleyip bırakma gibi eylemlerin öğrenci-materyal boyutundaki etkileşim düzeyini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda eğitsel amaçlı AG uygulamalarında çocukların öğretmene sorular sorması ve öğretmenin sorular sorup, geri dönüt/pekiştirmeler yapması öğrenci-öğretmen boyutundaki etkileşim düzeyini artıran davranışlardandır. Eğlence amaçlı ve eğitsel amaçlı etkinliklerde çocukların grup içerisindeki diğer arkadaşlarıyla olan etkileşimleri öğrenci-öğrenci boyutundaki etkileşim düzeyine çok fazla etki etmemiştir. Bu bağlamda çalışmanın, öğretmenlere veya program tasarımcılarına etkileşimli ortamlar veya materyaller oluşturmada rehberlik etmesi beklenmektedir.