Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlamasında Aracılar Bakımından En Uygun Kanalın Belirlenmesi.


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra KADANALI

Danışman: Vedat Dağdemir

Özet:

Türkiye’de yaş meyve ve sebze pazarlamasında çeşitli kanallar mevcuttur.  Ancak çoğunlukla yaş meyve ve sebze pazarlaması toptancı hallerinde yapılmaktadır. Çalışmada üretim bölgesi olarak Mersin, tüketim bölgesi olarak Ankara Yaş meyve ve sebze toptancı halinde komisyoncu ve sevkiyatçı- tüccarlarla anket yapılmıştır. Bu çalışmada, Türkiye’de yaygın yaş meyve ve sebze pazarlama kanallarından, en uygun olan kanal sağlık, maliyet, süre ve kayıt altına alınma kriterlerine göre belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yönteminden yararlanılmıştır. AHP sonuçlarına göre, Mersin Toptancı Halinde en uygun pazarlama kanalı Üretici→ Üretim Merkezi Komisyoncusu→ Tüketim Merkezi Komisyoncusu→ Perakendeci → Tüketici (0,4268) ilk sırada yer almakta bunu Üretici→ Tüketim Merkezi Komisyoncusu→ Perakendeci→ Tüketici  0,3590 ile izlemektedir.  Ankara Toptancı Halinde ise Üretici→ Tüketim Merkezi Komisyoncusu→ Perakendeci→ Tüketici  0,4380 olarak belirlenmiştir. Kriterlerin değerlendirilmesinde Mersin toptancı halinde 0,4805 ile kayıt altına alma ilk sırayı almakta ve bunu 0,3504 ile maliyet kriteri izlemektedir. Ankara Toptancı halinde ise 0,4371 ile maliyet ilk sırayı almakta ve bunu 0,3959 ile kayıt altına alma izlemektedir. AHP’den elde edilen sonuçlara göre Tobit analizi yapılmıştır.