Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Esra KADANALI
Danışman: Vedat Dağdemir
Özet:
Türkiye’de
yaş meyve ve sebze pazarlamasında çeşitli kanallar mevcuttur. Ancak çoğunlukla yaş meyve ve sebze
pazarlaması toptancı hallerinde yapılmaktadır. Çalışmada üretim bölgesi olarak
Mersin, tüketim bölgesi olarak Ankara Yaş meyve ve sebze toptancı halinde
komisyoncu ve sevkiyatçı- tüccarlarla anket yapılmıştır. Bu çalışmada,
Türkiye’de yaygın yaş meyve ve sebze pazarlama kanallarından, en uygun olan
kanal sağlık, maliyet, süre ve kayıt altına alınma kriterlerine göre
belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP)
yönteminden yararlanılmıştır. AHP sonuçlarına göre, Mersin Toptancı Halinde en
uygun pazarlama kanalı Üretici→ Üretim Merkezi Komisyoncusu→ Tüketim Merkezi
Komisyoncusu→ Perakendeci → Tüketici (0,4268) ilk sırada yer almakta bunu
Üretici→ Tüketim Merkezi Komisyoncusu→ Perakendeci→ Tüketici 0,3590 ile izlemektedir. Ankara Toptancı Halinde ise Üretici→ Tüketim
Merkezi Komisyoncusu→ Perakendeci→ Tüketici
0,4380 olarak belirlenmiştir. Kriterlerin değerlendirilmesinde Mersin
toptancı halinde 0,4805 ile kayıt altına alma ilk sırayı almakta ve bunu 0,3504
ile maliyet kriteri izlemektedir. Ankara Toptancı halinde ise 0,4371 ile
maliyet ilk sırayı almakta ve bunu 0,3959 ile kayıt altına alma izlemektedir.
AHP’den elde edilen sonuçlara göre Tobit analizi yapılmıştır.