Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YAVUZ TOPKAYA
Danışman: Ufuk Şimşek
Özet:
Günümüz dünyasında meydana gelen siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik gelişmeler, toplumu oluşturan bireylere kazandırılması düşünülen bilgi, beceri ve davranış kalıplarının değişmesine sebep olmuştur. Buna bağlı olarak bireyi içinde yaşadığı topluma daha sağlıklı bir şekilde entegre edebilmek için eğitim sahasında da yeni yöntem, teknik ve öğretim materyallerinin geliştirildiği bilinmektedir. Bu materyaller eğitim öğretim ortamını çeşitlendirip zenginleştirdiği için bireyin eğitim sürecine daha etkili bir şekilde katılımını sağlamaktadır. Modern materyaller içerisinde özellikle eğitici çizgi romanların, öğrencilerin derse karşı ilgisini toplamaya; öğrenilenlerin kalıcılığını arttırma ve soyut kavramların daha net bir şekilde anlaşılmasına olanak sağladığı düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersinde eğitici çizgi roman kullanımının bilişsel ve duyuşsal öğrenmeler üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, nicel araştırma yönteminin desenlerinden biri olan ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın katılımcıları, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Artvin il merkezinde kamuya ait üç farklı okulda öğrenimlerini sürdüren 152 adet sekizinci sınıf öğrencisidir. Araştırmacı tarafından geliştirilen demokratik algı ölçeği, derse yönelik tutum ölçeği ve akademik başarı testi çalışmanın veri toplama araçlarını oluşturmaktadır. Araştırma Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi dersi "Her İnsan Değerlidir" temasının başında ön testin uygulanmasıyla başlamıştır. Ardından altı hafta süreyle deney grubunda yer alan öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan eğitici çizgi romanlar uygulanmıştır. Daha sonra çalışma son test uygulamasıyla sonlandırılmıştır. Elde edilen veriler tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir. Bu analizde eğitici çizgi roman kullanımı araştırmanın bağımsız değişkenini, demokratik algı, derse yönelik tutum ve akademik başarı ise araştırmanın bağımlı değişkenlerini oluşturmaktadır. Yapılan araştırma sonunda Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi dersinde kullanılan eğitici çizgi romanların deney grubunda yer alan öğrencilerin akademik başarılarını, derse yönelik tutumlarını ve demokratik algılarını olumlu yönde etkilediğini ortaya koymaktadır.