DRAMA YÖNTEMİNİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİME DEVAM EDEN 5-6 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN RAKAM KAVRAMINI ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ABDUL SAMET ASLAN

Danışman: Mehmet Ali Seven

Özet:

Amaç: Araştırmanın amacı, drama yönteminin okul öncesinde eğitimini sürdüren 5-6 yaş grubu öğrencilerin rakam kavramını öğrenmelerinde akademik başarılarına etkisini incelemektir.

Yöntem: Çalışmanın modeli iki gruplu yarı deneysel model olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında Bayburt ili merkezinde bulunan MEB’e bağlı bir anaokulunda eğitimine devam eden 60-71 aylık 30 öğrenci oluşturmaktadır. Uygun örnekleme yöntemi seçilen her bir sınıftan 15 deney, 15 kontrol olarak 30 kişiden oluşan deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney grubuna bir ay boyunca önceden hazırlanmış drama planına uygun şekilde, haftada bir gün ve bir saatlik eğitim verilmiştir. Araştırmacının hazırladığı, demografik bilgileri toplamak için “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. “Çocukların sayı kavramına yönelik becerilerini tespit etmek amacıyla ise Arnas vd. (2003) tarafından geliştirilen “5- 6 Yaş Çocuklar İçin Sayı ve İşlem Kavramları Testi” uygulanmıştır. Uygulama öncesinde ve sonrasında deney ve kontrol gruplarına ön test ve son testler uygulanmıştır. Çocukların 5–6 yaş çocuklar için sayı ve işlem kavramları testine verdikleri cevaplar SPSS 24 programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin analizinde t testi kullanılmıştır.

Bulgular:  Araştırmada deney ve kontrol gruplarının ön test ölçümlerinin birbirine benzer olduğu, ancak son testlerde deney grubu lehine anlamlı farklılık meydana geldiği belirlenmiştir. Ayrıca deney grubu ön test son test karşılaştırması yapılmış, son test puanlarının yüksek düzeyde artış gösterdiği belirlenmiştir.

Sonuçlar: 61-72 aylık 15 öğrenciyle gerçekleştirilen drama etkinliklerinin öğrencilerde sayı ve işlem kavramlarını artırdığı ve uygulamanın başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Drama, Okul Öncesi, Rakam Kavramı