Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Yunus Sinan BİRİCİK
Danışman: Emre Belli
Özet:
Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin akademik öz yeterliklerinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini; Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu ile Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi Öğretmenliği bölümü öğrencileri oluştururken; örneklem gurubunu ise aralarından rastgele yöntemlerle seçilmiş 161'i erkek, 84'ü kadın olmak üzere toplamda 245 kişi oluşturmuştur. Araştırmada katılımcıların akademik öz yeterliliklerini ölçmek için; Ekici, (2012) tarafından geliştirilen, 33 soru ve 3 alt boyuttan oluşan akademik öz yeterlilik ölçeği kullanılmıştır. Anket 5'li Likert tipi bir anket olup Oldukça Fazla (5 puan), Fazla (4 puan), Kısmen Fazla (3 puan), Az (2 puan) ve Oldukça Az (1 puan) olarak belirlenmiştir. Araştırmada katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için frekans analizi; genel ortalamalarını belirlemek için betimsel istatistik; cinsiyet, öğrenim şekli, düzenli spor yapma ve milli sporculuk durumlarına göre akademik öz yeterliliklerinin karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda t-testi; bölüm, spor branşı, YGS giriş puanı, aile birey sayısı, sınıf ve aile gelirine göre akademik öz yeterliliklerinin karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (Anova); farklılığının hangi gruptan kaynaklandığını bulmak için Scheffe testi kullanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda; sosyal statü alt boyutunda beden eğitimi öğretmenliği bölümü ile rekreasyon (p=,006) bölümü arasında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Buna göre; beden eğitimi öğretmenliği ( X =3,29±,652) bölümü öğrencilerinin, rekreasyon ( X =2,86±,539) bölümü öğrencilerine oranla daha fazla akademik öz yeterlilik düzeyine sahip oldukları görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi, Spor, Öz Yeterlilik, Akademik Öz Yeterlilik
The purpose of this study is to analyze academic self-sufficiency of the students
studying in the departments of physical education and sports.
The population of the study consists of the students studying in Atatürk University
School of Physical Education and Sports and Kazım Karabekir Faculty of Education
Physical Education Teaching department and the sample group consists of 161 male and
84 female in total 188 people randomly selected among these students.
In the study in order to measure the academic self-sufficiency of the participants;
the academic self-sufficiency measurement consists of 33 questions and 3 subdimensions developed by Ekici (2012) was used. The questionnaire is Likert Scale and
the method of scoring was identified as quite a lot (5 points), a lot (4 points), partially (3
points), a few (2 points) and quite a few (1 point)
In the study, frequency analyse was used to identify the demographic features,
descriptive statistics was used to define general average, t- test was used to compare
their academic self-sufficiency in terms of gender, education type, practicing regularly
and being in national teams, one-way analysis of variance was used to compare their
academic self-sufficiency in terms of student selection examination points, the number
of people in the family, social class and income and finally Scheffe test was used to find
out where the difference originates.
After the study, it was found out that there is a significant difference between
physical education teaching department and recreation department in terms of social
status sub- dimension.
In conclusion, it is clear that students of physical education teaching departments
have more academic self-sufficiency than the students of recreation department.
Keywords: Physical education, sports, self-sufficiency, academic self-sufficiency