6. sınıf kuvvet ve hareket ünitesinin lego robotik uygulamaları ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYHAN UÇAR

Danışman: Fatih Sezek

Özet:

Amaç: 6.sınıf Kuvvet ve Hareket ünitesinde uygulanan Robotik Lego etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarını, fen dersine yönelik motivasyonlarını ve bilimsel süreç becerilerini nasıl etkilediğini incelemektir. Yöntem: Bu çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu amaçla deney grubu (N=24) ve kontrol grubu (N=24) olmak üzere iki çalışma grubu alınarak grupların eşitliği üzerinde durulmuş ve bu gruplar yansız bir şekilde atanmıştır. Çalışmada dersler; kontrol grubundaki öğrenciler ile fen bilimleri öğretim programına göre işlenirken, deney grubundaki öğrenciler ile fen bilimleri öğretim programına ilaveten lego robotik uygulama destekli öğretimle gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin akademik başarılarındaki değişimi gözlemlemek için akademik başarı testi, bilimsel süreç becerilerindeki değişimi gözlemlemek için bilimsel süreç beceri testi ve bu süreçte öğrencilerinin motivasyonlarının nasıl değiştiğini gözlemlemek için fen bilimleri dersine yönelik motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın hem başında hem de sonunda her iki gruba da aynı ölçme araçları uygulanmıştır. Uygulamanın sonunda ise deney grubundaki öğrencilerle lego robotik uygulamaları hakkında görüşme yapılmıştır. Bulgular: Araştırmadan elde edilen nicel veriler, SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada kullanılan ölçeklerinden elde edilen verilerin analizi için öncelikle, verilerin dağılımı incelenmiştir. Verilere normallik testi yapılmış ve verilerin normal dağılım gösterdiği anlaşılmıştır. Kontrol ve deney gruplarından elde edilen ön-test ve son-test puanları arasındaki farkın anlamlılığını belirlemek için parametrik testler kullanılmıştır. Araştırmada gruplar arasındaki ilişkiyi belirlemek için ilişkisiz örneklem t-testi, grubun kendi içindeki gelişimini belirlemek için ilişkili örneklem t-testi kullanılmıştır. 8 haftalık uygulama sürecinden sonra deney grubundaki öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Görüşme sonrası elde edilen veriler tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Sonuçlar: Yapılan analizler sonucunda; deney ve kontrol gruplarının ön testlerinin (ABT, BSBT ve FBMÖ) puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak fark yoktur. Ancak son testlerde puan ortalamalarında deney grubu lehine fark tespit edilmiştir. Bu durum fen bilimleri derslerinin mevcut öğretim programına ek olarak lego robotik etkinlikleriyle birlikte işlenmesinin öğrencilerin akademik başarılarını, bilimsel süreç becerilerini ve fen bilimleri dersine yönelik motivasyonlarını artırdığını göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin öğrenme sürecinden keyif aldıkları ve bu süreçte kendilerini mutlu hissettikleri, robotik legoları sevdikleri , diğer derslerde de kullanılmasını istedikleri ve teknik sorunlar dışında sorun yaşamadıkları anlaşılmıştır.