Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SİNEM GÖNEN KAYACAN
Danışman: Muhsine Börekçi
Özet:
Amaç: Yaratıcı drama, çağdaş eğitim dizgesinde başlı başına bir disiplin ve öğretim yöntemlerinden biridir. Ana dili ve yabancı dil öğretiminde oldukça etkili olup öğrenmeye yönelik bir yöntemdir. Sunulan araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kalıp sözlerin öğretimine etkisinin incelenmesidir. Yöntem: Çalışma, Türkçe öğrenen B1 seviyesindeki öğrenciler üzerinde; ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir (n=37). Öğrencilere 6 hafta (18 saat) boyunca araştırmacı tarafından ilgili alan yazından derlenen toplam 293 kalıp söz, çeşitli bağlamlar içinde örneklendirilerek iki farklı öğretim yöntemi ile anlatılmıştır. Bulguların analizinde, normal dağılım gösteren verilere grup içi ve gruplar arası karşılaştırmaları yapmak için parametrik testlerden t testi uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin bildikleri dil sayıları, yaşları, cinsiyetleri, ülkeleri ve aldıkları puanlar arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson testi kullanılmıştır. İstatistiksel olarak P<0.05 düzeyi anlamlı kabul edilmiştir. Araştırma bulgularında, grupların son testte aldıkları puanlarda anlamlı düzeyde farklılık tespit edilmiştir (p=0.034). Öğrencilerin yaşlarının ve bilinen yabancı dil sayısının, tespit edilen başarı puanı üzerinde etkisinin olmadığı belirlenmiştir (P>0.05). Öğrencilerin kalıp sözlere ilişkin görüşlerinin alındığı formda, öğrencilerin %83,33'ü kalıp sözlerin önemli olduğunu, %70'i de kalıp sözleri öğrenmelerinin günlük hayatlarını kolaylaştırdığını belirtmiştir. Öğrencilerin %55,7'si yaratıcı drama tekniklerini bireysel gelişimleri ve dil öğrenim süreçlerini tamamen olumlu yönde etkilediğini ifade etmişlerdir. Sonuç: Bu bulgulara dayanarak yabancılara Türkçe eğitiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının ve ders müfredatında kalıp sözlerin öğretilmesinin, öğrencilerin dil eğitimine katkıda bulunacağı düşünülmektedir.