Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Rumeysa Yıldız
Danışman: Mustafa Sözbilir
Özet:
Amaç: Bu araştırmada Fen bilimleri öğretmenlerinin MEB tarafından yayımlanan
2023 Vizyon belgesinde yer alan Tasarım Beceri Atölyelerinde görev alacak öğretmen
yetkinlikleri ve becerilerinin neler olduğunun belirlenmesi ve bu yetkinlik ve
becerilerin nasıl kazandırılabileceği hakkındaki öğretmen görüşlerini tespit
etmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu
çalışmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Karma yöntemlerden keşfedici
araştırma deseni seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak görüşme ve anket
kullanılmıştır. Karma yöntem ile hem nitel hem de nicel veriler birleştirilerek
konuya daha geniş bakış açısı kazandırılmıştır. Tezin nitel aşamasında kartopu örnekleme
yöntemiyle ulaşılan dört fen bilimleri, bir bilgisayar ve öğretim teknolojileri,
bir kimya alanından olmak üzere toplam altı uzmanla yarı-yapılandırılmış
görüşmeler yapılmıştır. Nicel kısmında ise Erzurum ilinde görev yapan ve
gönüllük esasına göre çalışmaya katılım sağlayan 65 fen bilimleri öğretmeninden
geliştirilen anket yardımıyla çevrim içi ortamda veri toplanmıştır.
Bulgular: Görüşme sonuçlarına göre STEM atölyelerinde görev alacak öğretmen yetkinlikleri
dört başlıkta ele alınmıştır. Bunlar; yetenek, mesleki bilgi, mesleki beceri,
tutum ve değerlerdir. Tasarım Beceri Atölyelerinde görev alacak fen bilimleri
öğretmenlerine uygulanan anketin betimsel istatistik sonuçlarına göre bütün
maddelerin ortalaması 3,4 ile 5 aralığında olduğundan görülmüştür. Kendilerini
bu konuda yeterli gördükleri tespit edilmiştir. Anketteki diğer maddelere
oranla öğretmenlerin STEM etkinlikleri, malzeme ve materyal seçimi,
malzemelerin bakımında kendilerini diğer maddelere göre daha az yeterli hissettikleri
görülmüştür. Ayrıca Tasarım Beceri Atölyelerinde öğretmenlerin sınıf yönetimi
olarak bireysel ve grupları yönetme ve öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve
psikomotor gelişimlerini bütünsel olarak geliştirme konusunda zorlanabileceği tespit
edilmiştir.
Sonuçlar: Tasarım Beceri Atölyelerine yönelik fen bilimleri
öğretmenlerine uygulanan anketin sonuçlarına göre bütün maddelerin ortalaması
3.4 ile 5 aralığında olduğundan kendilerini genel olarak yeterli buldukları
değerlendirilmiştir. Ancak bazı maddelerde farklı düzeylerde yetkin
hissettikleri görülmektedir.