Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gülsemin Mısırlı
Danışman: Besim Yıldırım
Özet:
Bu çalışma hızın öncelendiği ve hızlı haberciliğin tüm
dünyaya egemen olduğu bir dönemde, derinlemesine araştırma yapmak ve haber için
daha fazla vakit ayırmak okur için kıymetli olabilir mi sorusunu yavaş
gazetecilik kavramı ekseninde tartışmaktadır. Daha az haber yayınlayarak ve haber
küratörlüğü sağlayarak günümüzün medya ortamındaki hızlı haber tarzına
alternatif sunan yavaş gazetecilik hızlandırılmış haber döngüsünden kaçanlara da
potansiyel bir çözüm olarak görülmektedir. Bu
noktada özellikle genç kitlenin yavaş gazeteciliğe eğiliminin olup olmadığının
araştırılması ve gazetecilerin ve akademisyenlerin yavaş gazetecilik hakkındaki
görüşlerinin ortaya çıkarılması yavaş gazeteciliğin gelişimi açısından büyük
önem arz etmektedir. Yavaş gazetecilik-okur ilişkisini Türkiye özelinde ilk kez
ele alan ve üniversite öğrencileri, akademisyenler, gazeteciler evreninde
kapsamlı bir araştırma sunan bu çalışmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemi,
veri toplama tekniği olarak ise derinlemesine mülakat tekniği tercih
edilmiştir. Araştırmanın evreni tezin konusu çerçevesinde üniversite
öğrencileri, gazeteciler ve akademisyenler olarak belirlenmiştir. Üniversite
öğrencilerinin ve akademisyenlerin çalışma evreni için, evrendeki üniversiteler
arasından temsil gücü yüksek olduğu düşünülen 7 üniversite (Atatürk
Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Ege Üniversitesi,
Akdeniz Üniversitesi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi)
seçilmiştir. Seçilen bu 7 üniversiteden 53 üniversite öğrencisi ve 9
akademisyenle görüşme yapılmıştır. Gazetecilerin çalışma evrenini ise ulusal
medya ve yeni medya mecraları oluşturmuştur ve bu mecralardan seçilen toplam 10
gazeteci ile görüşülmüştür. İlk olarak üniversite öğrencileriyle sonra gazetecilerle
en son da akademisyenlerle görüşme gerçekleştirilmiştir. Üniversite
öğrencilerine sorulan bazı sorular gazetecilere de sorularak çapraz görüşme
gerçekleştirilmiştir. Bu şekilde farklı örneklem gruplarının cevapları
arasındaki tutarlılık ilişkisini kurmak amaçlanmıştır. Ayrıca gazetecilerle
akademisyenlerin bir sorusu da ortak hazırlanmıştır. Bununla amaç, iki farklı
örneklem grubunun görüşlerini ele alarak bu görüşler arasındaki ortak yanları
ve farklılıkları ortaya çıkarmaktır. Yapılan görüşmeler neticesinde üniversiteli
gençlerin hızlı gazeteciliğin yanı sıra yavaş gazeteciliğe de eğilimlerinin
olduğu tespit edilmiştir. Akademisyenler ve gazetecilerle yapılan görüşmelerde
ise, yavaş gazeteciliğin gelişmesi için sosyal medyanın ve görsellerin aktif
bir şekilde kullanılması gerektiği görüşü ön plana çıkmıştır. Elde edilen bu
bulgular neticesinde, sektöre, akademiye ve gelecek çalışmalara yönelik bazı
öneriler sunmaya çalışılmıştır.