DİJİTAL NESİL ÇAĞINDA YAVAŞ GAZETECİLİK TARTIŞMASI: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ, AKADEMİSYENLER VE GAZETECİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülsemin Mısırlı

Danışman: Besim Yıldırım

Özet:

Bu çalışma hızın öncelendiği ve hızlı haberciliğin tüm dünyaya egemen olduğu bir dönemde, derinlemesine araştırma yapmak ve haber için daha fazla vakit ayırmak okur için kıymetli olabilir mi sorusunu yavaş gazetecilik kavramı ekseninde tartışmaktadır.  Daha az haber yayınlayarak ve haber küratörlüğü sağlayarak günümüzün medya ortamındaki hızlı haber tarzına alternatif sunan yavaş gazetecilik hızlandırılmış haber döngüsünden kaçanlara da potansiyel bir çözüm olarak görülmektedir. Bu noktada özellikle genç kitlenin yavaş gazeteciliğe eğiliminin olup olmadığının araştırılması ve gazetecilerin ve akademisyenlerin yavaş gazetecilik hakkındaki görüşlerinin ortaya çıkarılması yavaş gazeteciliğin gelişimi açısından büyük önem arz etmektedir. Yavaş gazetecilik-okur ilişkisini Türkiye özelinde ilk kez ele alan ve üniversite öğrencileri, akademisyenler, gazeteciler evreninde kapsamlı bir araştırma sunan bu çalışmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemi, veri toplama tekniği olarak ise derinlemesine mülakat tekniği tercih edilmiştir. Araştırmanın evreni tezin konusu çerçevesinde üniversite öğrencileri, gazeteciler ve akademisyenler olarak belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin ve akademisyenlerin çalışma evreni için, evrendeki üniversiteler arasından temsil gücü yüksek olduğu düşünülen 7 üniversite (Atatürk Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Ege Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi) seçilmiştir. Seçilen bu 7 üniversiteden 53 üniversite öğrencisi ve 9 akademisyenle görüşme yapılmıştır. Gazetecilerin çalışma evrenini ise ulusal medya ve yeni medya mecraları oluşturmuştur ve bu mecralardan seçilen toplam 10 gazeteci ile görüşülmüştür. İlk olarak üniversite öğrencileriyle sonra gazetecilerle en son da akademisyenlerle görüşme gerçekleştirilmiştir. Üniversite öğrencilerine sorulan bazı sorular gazetecilere de sorularak çapraz görüşme gerçekleştirilmiştir. Bu şekilde farklı örneklem gruplarının cevapları arasındaki tutarlılık ilişkisini kurmak amaçlanmıştır. Ayrıca gazetecilerle akademisyenlerin bir sorusu da ortak hazırlanmıştır. Bununla amaç, iki farklı örneklem grubunun görüşlerini ele alarak bu görüşler arasındaki ortak yanları ve farklılıkları ortaya çıkarmaktır. Yapılan görüşmeler neticesinde üniversiteli gençlerin hızlı gazeteciliğin yanı sıra yavaş gazeteciliğe de eğilimlerinin olduğu tespit edilmiştir. Akademisyenler ve gazetecilerle yapılan görüşmelerde ise, yavaş gazeteciliğin gelişmesi için sosyal medyanın ve görsellerin aktif bir şekilde kullanılması gerektiği görüşü ön plana çıkmıştır. Elde edilen bu bulgular neticesinde, sektöre, akademiye ve gelecek çalışmalara yönelik bazı öneriler sunmaya çalışılmıştır.