Biyoloji eğitimi veren öğretmenlerin Covıd-19 pandemi sürecinde kullandıkları uzaktan eğitime yönelik görüş ve tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET İLHAN TİMURKAN

Danışman: Ercan Kaya

Özet:

Amaç:Bu çalışmada Covid-19 pandemi süresince zorunlu olarak uzaktan eğitim yoluyla biyoloji eğitimi veren (biyoloji, fen ve teknoloji) öğretmenlerin karşılaştıkları durumlar, görüş ve tutumlarının neler olduğunu belirlemek amaçlanmıştır.

Yöntem:Çalışmada nicel araştırma yöntemi olan betimsel  tarama modeli kullanılmıştır. Katılımcılara pandemi koşulları gereği anketler online olarak gönderilmiş ve 201 katılımcının geri dönüşü sağlanmıştır. Ölçek  Ağır, Gür ve Okçu (2007) tarafından geliştirilmiştir. Ölçek; Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği (UETÖ)’dir. Çalışmanın evreni Erzurum ilinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında görev yapan biyoloji dersi veren öğretmenler ve biyoloji dersine giren fen ve teknoloji öğretmenleri seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. İstatistiksel analiz kısmında iki grup arasındaki anlamlı farklılıkların belirlenmesi için bağımsız gruplar t-testi; ikiden fazla olan grup arasındaki anlamlı farklılık incelemeleri yapılırken ise ilişkisiz örneklemler için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.

Bulgular:Çalışmada ulaşılan sonuçlara göre öğretmenlerin uzaktan eğitime karşı tutumlarında okul türü bakımından anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Özel okullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime karşı tutumları, devlet okulunda görev yapan öğretmenlere göre anlamlı bir fark oluşturmuştur. Ancak mesleki kıdem, eğitim durumu, uzaktan eğitimde önceden bilgi sahibi olma ve branş bazında  anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.

Sonuç: Çalışmada elde edilen bulgular doğrultusunda özel ve devlet okuluna giden öğrencilerin sosyo ekonomik durumlarının farklılık gösterdiği, her iki okula giden öğrencilerin velilerinin beklenti durumlarının, öğrencilere sağlanan teknolojik imkanların fazlalığının ve kullanılan uzaktan eğitim platformlarının devlet okullarında kullanılan eba uygulamasın alternatif uygulamalar (side, e-doğa) sistem yoğunluğundan kaynaklı kopmaları ortadan kaldırmıştır.  Ayrıca kullanılan teknolojik cihazlar (grafik tablet), kullanılan öğretim mataryal programları (z-kitap) özel kurumlarda görevli öğretmenlerin daha kolay ders işlemesine olanak sağladığı düşünülmektedir.

Öneriler: Uzaktan eğitim konu alanıyla ilgili olarak ileride yapılması planlanan araştırmalarda çalışmaya katılacak öğretmenlere uzaktan eğitimin ile ilgili tanıtıcı ve bilgilendirici etkinlikler ve broşürler vasıtasıyla daha kapsamlı ve detaylı bilgi sahibi olmaları sağlanmalıdır. Diğer taraftan uzaktan eğitim hakkında bilgi durumunu ölçen ölçekleri kullanarak öğretmenlerin uzaktan eğitime bilgi durumu ile uzaktan eğitime yönelik tutumlarını inceleyen çalışmalar yapılmalıdır.

Anahtar Kelimeler: Covid-19, Uzaktan Eğitim,Tutum, Biyoloji dersi veren Öğretmenler