Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AHMET İLHAN TİMURKAN
Danışman: Ercan Kaya
Özet:
Amaç:Bu çalışmada
Covid-19 pandemi süresince zorunlu olarak uzaktan eğitim yoluyla biyoloji eğitimi
veren (biyoloji, fen ve teknoloji) öğretmenlerin karşılaştıkları durumlar,
görüş ve tutumlarının neler olduğunu belirlemek amaçlanmıştır.
Yöntem:Çalışmada nicel
araştırma yöntemi olan betimsel tarama
modeli kullanılmıştır. Katılımcılara pandemi koşulları gereği anketler online
olarak gönderilmiş ve 201 katılımcının geri dönüşü sağlanmıştır. Ölçek Ağır, Gür ve Okçu (2007) tarafından
geliştirilmiştir. Ölçek; Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği (UETÖ)’dir. Çalışmanın
evreni Erzurum ilinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında görev yapan biyoloji
dersi veren öğretmenler ve biyoloji dersine giren fen ve teknoloji öğretmenleri
seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak
belirlenmiştir. İstatistiksel analiz kısmında iki grup arasındaki anlamlı
farklılıkların belirlenmesi için bağımsız gruplar t-testi; ikiden fazla olan
grup arasındaki anlamlı farklılık incelemeleri yapılırken ise ilişkisiz örneklemler
için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.
Bulgular:Çalışmada ulaşılan
sonuçlara göre öğretmenlerin uzaktan eğitime karşı tutumlarında okul türü
bakımından anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Özel okullarda görev yapan
öğretmenlerin uzaktan eğitime karşı tutumları, devlet okulunda görev yapan
öğretmenlere göre anlamlı bir fark oluşturmuştur. Ancak mesleki kıdem, eğitim
durumu, uzaktan eğitimde önceden bilgi sahibi olma ve branş bazında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
Sonuç: Çalışmada elde
edilen bulgular doğrultusunda özel ve devlet okuluna giden öğrencilerin sosyo
ekonomik durumlarının farklılık gösterdiği, her iki okula giden öğrencilerin
velilerinin beklenti durumlarının, öğrencilere sağlanan teknolojik imkanların
fazlalığının ve kullanılan uzaktan eğitim platformlarının devlet okullarında
kullanılan eba uygulamasın alternatif uygulamalar (side, e-doğa) sistem
yoğunluğundan kaynaklı kopmaları ortadan kaldırmıştır. Ayrıca kullanılan teknolojik cihazlar (grafik
tablet), kullanılan öğretim mataryal programları (z-kitap) özel kurumlarda
görevli öğretmenlerin daha kolay
ders işlemesine olanak sağladığı düşünülmektedir.
Öneriler: Uzaktan eğitim konu alanıyla ilgili olarak ileride
yapılması planlanan araştırmalarda çalışmaya katılacak öğretmenlere uzaktan eğitimin ile ilgili tanıtıcı ve
bilgilendirici etkinlikler ve broşürler vasıtasıyla daha kapsamlı ve detaylı
bilgi sahibi olmaları sağlanmalıdır. Diğer taraftan uzaktan eğitim hakkında
bilgi durumunu ölçen ölçekleri kullanarak öğretmenlerin uzaktan eğitime bilgi
durumu ile uzaktan eğitime yönelik tutumlarını inceleyen çalışmalar
yapılmalıdır.
Anahtar Kelimeler: Covid-19, Uzaktan Eğitim,Tutum, Biyoloji dersi
veren Öğretmenler