Joseph Beuys’un sosyal plastik sanat teorisinde arı metaforu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Latif DURMAZ

Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu

Özet:

Amaç: Bu tez çalışmasında, Alman sanatçı Joseph Beuys'un plastik eserlerinde ve performanslarında kullandığı balın sembolik değeri ve arı metaforunun sanatsal işlevinin sanatçının “Sosyal Plastik Sanat” teorisi çerçevesinden incelenmesi amaçlanmıştır.

Yöntem: Tezde nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Nitel veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Gözlem ve doküman analizi yapılmıştır. Beuys’un sanat anlayışı ve düşünce yapısını niteleyen ‘Sosyal heykel’ kavramını ele alan teorik çalışma, sanatsal uygulama çalışmasıyla paralel olarak yürütülmüştür.

Bulgular: Toplumsal değişim ve dönüşüm için sanatı bir araç olarak gören ve bunu sanatının temel amacı olarak belirginleştiren Joseph Beuys, yaşamın döngüselliğini dayanışma içinde sürdüren arılara gönderme yaparak insan topluluklarını değiştirip dönüştürmeye odaklı plastik sanat teorisini ortaya koymuştur. Pek çok sanat çalışmasında arıları ve arı ürünlerini doğrudan veya dolaylı bir şekilde çalışmalarına dahil eden sanatçı, çağdaş sanatın en etkili figürlerinden biri olmuştur. 

Sonuç: Hayvanlara karşı duyarlı ve tabiatta düşkün bir sanatçı olan Joseph Beuys’un yapmış olduğu çalışmalarında bal arısı metaforu kullanarak ilettiği sanatsal ifade, bal arısının yaşam şeklinin insan topluluğuna benzerliğini esas almaktadır. Toplum ile arılar arasında kurulan metaforik bağ, ideal toplum düzenine gönderme yapmaktadır. Arıların ekolojik dengeye katkılarının bilinip tanınmasının yanı sıra, yaşam deneyimlerinin sanatsal pratiğe aktarılmasının ve hayat ile sanat arasındaki bağın kurulmasının işlevsel önemi ortaya çıkmaktadır.