Organ bağışını artırmaya yönelik kampanya analizleri ve yeni iletişim model önerileri: 2010 – 2020 yılları arasında Türkiye'de organ bağışı


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PELİN ÖZTERCAN

Danışman: Besim Yıldırım

Özet:

İletişim disiplini, bireyler arasındaki bilgi aktarımının incelenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Doğru bir iletişim metodunun uygulanması halinde aktarılan bilgi ve verilmek istenen mesaj daha etkili olabilir. Eğer kurulacak iletişim, herhangi bir karşılık beklemeksizin muhatabı ikna etmeyi hedefliyorsa, bu durumda kullanılması gereken "etkili iletişim yöntemi" yalnızca doğru bir planlama ile mümkün olabilir. Organ bağışı gibi yasal kısıtlara sahip, bedelsiz ve etik bir konu hakkında iletişim kurulurken, iletişim disiplini bu sürecin daha başarılı bir şekilde yönetilmesini sağlayabilir. Bu çalışma, organ bağışı konusunda bireylerin karşılaştığı olayları, süreçleri ve bu kavramın iletişim yöntemlerini resmi, sivil toplum ve akademik alanlarda kategorize ederek incelemektedir. Ayrıca ülkemizde ve dünyada canlı ve kadavradan organ bağışı oranlarını güncel verilerle karşılaştırarak bu durumun sebeplerine odaklanmaktadır. Bireylerin organ bağışı hakkındaki endişeleri, literatür çalışmalarına dayalı olarak uygulanabilir iletişim yöntemleri geliştirmek amacıyla ele alınmıştır. Bu çalışmanın sonuçlarına göre, 2010-2020 yılları arasında Türkiye'de organ bağışı hakkında yapılan resmi, akademik ve sivil toplum kuruluşlarına ait çalışmalar ve kampanyaların, gönüllü bağışçı sayısında kayda değer bir artışa yol açmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, bireyleri gönüllü bağışçı olmaya teşvik etme amacıyla yapılan uygulamaların yetersiz olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle bu çalışmada iletişim disipliniyle ilgili yeni öneriler sunulmuştur.