Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Zeliha ARSLAN
Danışman: Ceyhun Ozan
Özet:
Amaç: Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimde okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırmada, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte uygulandığı karma yöntem tasarımlarından açıklayıcı tasarım modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye'de görev yapan 522 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanabilmesi amacıyla nicel araştırma kapsamında "Kişisel bilgiler formu" "Okul Öncesi Eğitimde Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına İlişkin Görüşlerini Belirleme Formu" nitel araştırma için ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu ve "Okul Öncesi Eğitimde Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına İlişkin Öğretmen Görüşlerini Belirleme Formu"nun kapalı uçlu sorularından elde edilen veriler istatistik programına aktarılarak yüzde ve frekans alma tekniği ile analiz edilmiştir. Detaylı görüşmeyi kabul eden gönüllü öğretmenlerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşme sonucu elde edilen ses kayıtları ise, bilgisayar ortamına aktarıldıktan sonra betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin alan gezilerinde en çok dikkat ettikleri şeyin güvenlik ve ulaşım olduğu, alan ziyaretlerine gitmeden önce kaygı taşıdıkları, ekonomik sebepler ve sorumluluk sebebiyle çok fazla alan gezisi düzenlemek istemediklerini ifade etmişlerdir. Ziyaret öncesi, ziyaret esnası ve ziyaret sonrası için belli bir plan ve program oluşturduklarını belirtmişlerdir. Gezi sonrası değerlendirme sorularını yer verdiklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca velilerden, idareden, yerel yönetimden ve milli eğitim bakanlığından beklentilerini dile getirmişlerdir. Sonuçlar: Öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamlarının okul öncesi eğitimi için yetersiz ya da uygun olmayan mekânlar olduğunu belirtmiştir. Öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamlarına çok sık gezi düzenleyemediğini bunun sebebinin ise ekonomik sebepler, ulaşım ve bulundukları bölgede okul öncesi düzeyine uygun mekânlar olmadığı saptanmıştır. Ayrıca düşme, çarpma, kaybolma gibi kaygılardan dolayı sorumluluk almak istemedikleri görülmüştür.