Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÖKÇE TEDİK
Danışman: Abdulhak Halim Ulaş
Özet:
Bu araştırmanın genel amacı ilkokul 4.sınıf öğrencilerine uygulanan yaratıcı
drama etkinliklerinin yaratıcılık becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesidir.
Araştırmada bu amaca uygun olarak ön test- son test kontrol gruplu deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Erzurum ilinde bulunan 966 ilkokul
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Erzurum’ da bulunan Aydın Doğan
İlköğretim Okulu 4-A ve 4-B sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunda 17
kontrol, 17 deney olmak üzere 34 öğrenci yer almıştır. Veri toplama aracı olarak
1977’de Raudsepp tarafından geliştirilen ve Çoban (1999) tarafından Türkçeye
uyarlanan “Ne Kadar Yaratıcısınız?” ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analizinde 18.0 paket programından faydalanılarak frekans ve yüzde
değerleri, parametrik testlerden bağımsız gruplarda t- testi ve One Way ANOVA,
nonparametrik testlerden Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. İstatistiksel sonuçların
anlamlılığı %95 güven aralığında p<0,5 düzeyinde incelenmiştir.
Sonuç olarak ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen şeklinde yapılan bu
çalışmada görülmüştür ki yaratıcı drama etkinlikleri öğrencilerin yaratıcılık becerileri
üzerinde olumlu etki yapmaktadır. Ancak öğrencilerin yaratıcılık becerileri üzerinde
cinsiyet, anne-babanın eğitim düzeyi ve gelir düzeyi etkili olmamaktadır.
Anahtar Sözcükler: yaratıcı drama, yaratıcılık, beceri, cinsiyet, eğitim düzeyi, gelir
düzeyi