Acil servis yeşil alan triaj kodlu hastaların başvuru öncesinde aile hekimliklerine başvurularının ve aile hekimlerinden memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Tıpta Uzmanlık

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Dahili Tıp Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HARUN SOYER

Danışman: İdeal Beraa Yılmaz Kartal

Özet:

ÖZET

Acil Servis Yeşil Alan Triaj Kodlu Hastaların Başvuru Öncesinde Aile Hekimliklerine Başvurularının ve Aile Hekimlerinden Memnuniyet Durumlarının Değerlendirilmesi

Giriş ve Amaç: Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de acil servislerde aşırı yoğunluk yaşanmaktadır. Bu durum sağlık hizmetlerinin kalitesinin düşmesine neden olması sebebiyle bir halk sağlığı sorunu oluşturmaktadır. Çalışmamızda yeşil alan triyaj kodlu hastaların başvuru öncesinde aile hekimine başvurularının değerlendirilmesi ve başvurmama sebeplerinin belirlenmesi ile aile hekimlerinden aldıkları hizmetlerden memnuniyet durumlarının tespit edilmesi amaçlanmıştır.

Yöntem: Çalışmamız 21 Şubat - 21 Mayıs 2024 tarihleri arasında Atatürk Üniversitesi Araştırma Hastanesi Erişkin Acil Servis’ine başvuran yeşil alan triaj kodlu hastalarla yapılmıştır. Çalışmaya 430 katılımcı dahil edilmiş ve veriler yüz yüze anket yöntemi ile toplanmıştır. Katılımcıların tanımlayıcı özelliklerine, aile hekimlerine, mevcut şikayetine ve aile hekimliğine başvurmama sebeplerine dair verileri için kişisel bilgi formu ve aile hekiminden memnuniyet durumlarının tespiti için ise EUROPEP ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS-26 programı kullanılarak yapıldı. Analizlerde Ki-Kare (χ2), Mann-Whitney U, Kruskal Wallis testleri ve Spearman Korelasyon analizi kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 kabul edildi.

Bulgular: Katılımcıların %54,2’si (n=233) kadındı. Yaş ortalaması 30,02±12,1 yıl idi. Katılımcılardan %89,3’ünün (n=384) mevcut şikayeti için ilk başvuru yeri acil servis olup %64,2’si (n=276) mevcut şikayetini acil durum olarak görüyordu. Aile hekimi yerine acil servisi tercih etmenin en sık sebeplerine bakıldığında %40 (n=172) “Acil servisin işe/eve daha yakın”, “%28,6 (n=123) “Acil serviste tıbbi tedavinin daha iyi olduğunu düşünüyorum” ve  %27 (n=116) “Aile hekimliğinin çalışma saatleri işime uymuyorsebepleri tespit edildi. EUROPEP ölçeği toplam memnun olma oranı %63,3 oranında, toplam memnuniyet düzeyi ortalama puanı ise 3,75±0,77 olarak hesaplandı.

Sonuç: Birinci basamak sağlık hizmetlerine kolay erişilebilirlik, kaliteli ve sürekli hizmet sunumu ve bu hizmetlerden yararlanmayı engelleyen faktörleri ortadan kaldırmak acil servis kullanımını anlamlı bir şekilde azaltabilir.

Anahtar Kelimeler: Acil Servis, Aile Hekimliği, Hasta Memnuniyeti, Yeşil Kod