Tezin Türü: Tıpta Uzmanlık
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Dahili Tıp Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HARUN SOYER
Danışman: İdeal Beraa Yılmaz Kartal
Özet:
Acil Servis Yeşil Alan Triaj Kodlu Hastaların
Başvuru Öncesinde Aile Hekimliklerine Başvurularının ve Aile Hekimlerinden
Memnuniyet Durumlarının Değerlendirilmesi
Giriş ve Amaç: Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde
de acil servislerde aşırı yoğunluk yaşanmaktadır. Bu durum sağlık hizmetlerinin
kalitesinin düşmesine neden olması sebebiyle bir halk sağlığı sorunu
oluşturmaktadır. Çalışmamızda yeşil alan triyaj kodlu hastaların başvuru
öncesinde aile hekimine başvurularının değerlendirilmesi ve başvurmama
sebeplerinin belirlenmesi ile aile hekimlerinden aldıkları hizmetlerden
memnuniyet durumlarının tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem:
Çalışmamız 21 Şubat - 21 Mayıs 2024 tarihleri arasında Atatürk Üniversitesi
Araştırma Hastanesi Erişkin Acil Servis’ine başvuran yeşil alan triaj kodlu
hastalarla yapılmıştır. Çalışmaya 430 katılımcı dahil edilmiş ve veriler yüz
yüze anket yöntemi ile toplanmıştır. Katılımcıların tanımlayıcı özelliklerine,
aile hekimlerine, mevcut şikayetine ve aile hekimliğine başvurmama sebeplerine
dair verileri için kişisel bilgi formu ve aile hekiminden memnuniyet
durumlarının tespiti için ise EUROPEP ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi
SPSS-26 programı kullanılarak yapıldı. Analizlerde Ki-Kare (χ2), Mann-Whitney
U, Kruskal Wallis testleri ve Spearman Korelasyon analizi kullanıldı. İstatistiksel
anlamlılık düzeyi p<0,05 kabul edildi.
Bulgular: Katılımcıların
%54,2’si (n=233)
kadındı. Yaş ortalaması 30,02±12,1 yıl idi. Katılımcılardan %89,3’ünün (n=384)
mevcut şikayeti için ilk başvuru yeri acil servis olup %64,2’si (n=276) mevcut şikayetini
acil durum olarak görüyordu. Aile hekimi yerine acil servisi tercih etmenin en
sık sebeplerine bakıldığında %40 (n=172) “Acil servisin işe/eve daha yakın”, “%28,6
(n=123) “Acil serviste tıbbi tedavinin daha iyi olduğunu düşünüyorum” ve %27 (n=116) “Aile hekimliğinin
çalışma saatleri işime uymuyor”
sebepleri tespit edildi. EUROPEP
ölçeği toplam memnun olma oranı %63,3 oranında, toplam
memnuniyet düzeyi ortalama puanı ise 3,75±0,77
olarak hesaplandı.
Sonuç:
Birinci basamak sağlık
hizmetlerine kolay erişilebilirlik, kaliteli ve sürekli hizmet sunumu ve bu hizmetlerden
yararlanmayı engelleyen faktörleri ortadan kaldırmak acil servis kullanımını
anlamlı bir şekilde azaltabilir.
Anahtar Kelimeler: Acil Servis, Aile
Hekimliği, Hasta Memnuniyeti, Yeşil Kod