Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fatih Kayaalp
Danışman: Ufuk Şimşek
Özet:
raştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersinde öğrenme amaçlı yazma etkinliklerini kullanmanın öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal öğrenmeleri üzerindeki etkisini belirleyip, sosyal bilgiler dersinde öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin kullanımı hakkında öğrencilerin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Yöntem: Araştırmada, gömülü karma desen kullanılmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde bir ortaokulunun 6. sınıfında öğrenim gören 99 (DG= 32, KG1=33, KG2= 34) öğrencinin gönüllü katılımı gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, akademik başarı testi, demokratik tutum ölçeği, yarı-yapılandırılmış görüşme formu ve araştırmacı tarafından hazırlanan farklı öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel verilerin analizinde Tek Yönlü ANOVA, KRUSKAL WALLIS ve MANN- WHITNEY U testi ve çoklu karşılaştırmalarda Tukey testi kullanılmıştır. Yine öğrencilerin öğrenme amaçlı yazma niteliklerindeki gelişimi araştırmacı tarafından hazırlanan rubrik ile değerlendirilmiştir. Araştırmada öğrenciler ile yapılan görüşmelerden elde edilen nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulara göre, öğrecilerin akademik başarı düzeyi ve demokratik tutum düzeyleri ön-test puanları arasında anlamlı bir fark ortaya çıkmazken öğrencilerin akademik başarı düzeyi ve demokratik tutum düzeyleri son-test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir sonuca ulaşılmıştır. Yine öğrencilerin öğrenme amaçlı yazma yeterliliklerinin zamanla geliştiği görülmüştür. Ayrıca öğrenciler sosyal bilgiler dersinde öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin kulllanımı hakkında çok yönlü görüşler beyan etmişlerdir. Sonuç: Araştırmanın sonucunda sosyal bilgiler dersinde öğrenme amaçlı yazma etkinliklerini kullanmanın öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal öğrenmeleri üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin sosyal bilgiler dersinde öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri sayesinde akademik başarılarının arttığını, kalıcı öğrenmeler elde ettiklerini, demokratik yaşam konusunda farkındalık kazandıklarına vurgu yaptığı tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Öğrenme amaçlı yazma, sosyal bilgiler, akademik başarı, demokratik tutum | |||