Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FARUK URAK
Danışman: Vedat Dağdemir
Özet:
Bu çalışmada, hanelerin ve hane
reisinin sosyo-demografik ve ekonomik faktörlerinin hane halkı süt ve süt
ürünleriyle yumurta tüketim harcama tutarına olan etkileri çok terimli Tobit
modeli kullanılarak elde edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırma
ile ilgili temel veriler Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından 2014
dönemi boyunca toplam 10122 hane halkına uygulanan hane halkı bütçe anketlerinden
elde edilmiştir. Örnek büyüklüğü kayıp ve aykırı gözlemler atıldıktan sonra
9271 hane olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre iki bağımlı
değişken arasındaki ikili çapraz korelasyonların hepsinin pozitif ve
istatistiki açıdan sıfırdan farklı bulunması çok terimli Tobit modelin
geçerliliğini doğrulamaktadır. Hane reisi erkek
olanların hane reisi bayan olanlara göre aylık 1.512 TL daha az tereyağı tüketim
harcaması yaptıkları tespit edilmiştir. Ailelerin 6-14 yaş grubu çocuk sayısı
arttıkça ailelerin yoğurt ve yumurta tüketim harcama tutarlarının sırasıyla
0.803 ve 0.313 TL daha fazla olacağı hesaplanmıştır. Ailenin aylık toplam
gelirinin 1000 TL artması durumunda ailenin aylık süt, peynir, yumurta ve tereyağı
tüketim harcama tutarlarının sırasıyla 0.159, 0.411, 0.154 ve 0.332 TL artacağı
tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre hane halkı ve hane
reisinin sahip olduğu özelliklerden dolayı hanelerin süt ve süt ürünleriyle
yumurta tüketim harcama tutarlarını önemli ölçüde etkilediği çalışmada elde
edilen bulgular tarafından desteklenmiştir. Dolayısıyla ailelerin ve aile
reisinin sahip olduğu sosyo-demografik ve ekonomik faktörler dikkate alınarak
bunların gruplandırılmaları ve bu gruplara yönelik genel politikalar yerine
ayrı ayrı politikaların geliştirilmesi ve izlenmesi büyük önem arz etmektedir.