Sosyal Medya Kullanımının Otel Yöneticilerinde Oluşturduğu Algı ve Turistlerin Otel Tercihindeki Rolü: Kış Turizmi Örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ve Otelcilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VOLKAN TUNCEL

Danışman: Ahmet Çavuş

Özet:

Teknoloji alanındaki yaşanan gelişmeler ve internetin yaygın olarak kullanılması sonucunda gerek gerçek kişilerin gerekse tüzel kişilerin sosyal medya kullanımı her geçen gün artmaktadır. Nitekim sosyal medya kullanımının yaygınlaşması tüketici tercihlerinin değişmesine neden olmuştur. Ticari işletmeler ise tüketici tercihlerindeki meydana gelen değişikliklere cevap verebilmek ve hedef kitleyle etkin iletişim kurabilmek için geleneksel pazarlama araçları yerine sosyal medyayı kullanmaya başlamıştır.  Turizm sektöründe de sosyal medya oteller ile turistler arasında etkileşimin sağlanması için kullanılan yeni nesil araçlardan biridir. Bu nedenle araştırmada kış turizmi özelinde Türkiye’de kayak merkezlerinde faaliyet gösteren otellerin sosyal medya kullanımının otel yöneticilerinde oluşturduğu algının ne olduğu ve bu otelleri ziyaret eden turistlerin sosyal medya kullanımının otel tercihindeki rolünün neler olduğu belirlenerek bütünlük içerisinde ortaya konulması amaçlanmaktadır. Araştırma sonuçlarının genellenebilmesi adına araştırma sahası olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine (2021) göre dokuz faal kış turizm merkezinden en fazla yatak kapasitesi olan ve en fazla ziyaret edilen üç destinasyon (Palandöken, Uludağ ve Kartalkaya) seçilmiştir. Araştırmanın çalışma evreni söz konusu kayak merkezlerinde faaliyet gösteren turizm işletme belgeli otellerin yöneticileri ile bu otelleri ziyaret eden ve sosyal medyayı kullanan turistler olarak belirlenmiştir. Kış turizm merkezlerindeki otel yöneticileri ile yapılan mülakatlar sonucunda ise genel olarak otel yöneticileri,  otellerinin sosyal medya platformlarını kullanmasının etkileşim, ulaşılabilirlik, reklam maliyetlerinin azalması, kullanım kolaylığı gibi hususlarda olumlu katkılar sunduğunu ifade etmişlerdir. Araştırma kapsamında elde edilen nicel veriler Kısmi En Küçük Kareler Yapısal Eşitlik Modellemesi ile analiz edilmiştir.  Kış turizmine katılan bireylerin sosyal medya platformları üzerinde otel ve diğer kullanıcılarla etkileşimde bulunması ile bireyde oluşturduğu güven duygusu, algıladığı fayda ve algıladığı eğlence üzerinde olumlu bir ilişki olduğu saptanmıştır.  Benzer şekilde sosyal medya üzerinden bireyin istediği zaman ve istediği yerde otele ulaşılabilirliğin temin edilmesi ile bireyde oluşturduğu güven duygusu, algıladığı fayda ve algıladığı eğlence üzerinde olumlu bir ilişki olduğu saptanmıştır.  Güven duygusu, algılanan fayda ve algılanan eğlence ile kış turizmine katılan bireylerin otel tercihinde sosyal medyayı kullanmaya devam etme durumu üzerinde olumlu etkisi olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak sosyal medya platformlarının, kış turizminde hizmet alan ve hizmet sunan taraflar arasında etkileşimi ve ulaşılabilirliği kolaylaştırıcı bir unsur olarak iki taraf içinde çeşitli katkılarının olması nedeniyle sosyal medya kullanımına yönelik pozitif bir görüş ortaklığı görülmektedir.

Anahtar Kelime: Sosyal Medya, Kış Turizmi, Etkileşim, Ulaşılabilirlik, Güven, Algılanan Fayda, Algılanan Eğlence