Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: VOLKAN TUNCEL
Danışman: Ahmet Çavuş
Özet:
Teknoloji alanındaki
yaşanan gelişmeler ve internetin yaygın olarak kullanılması sonucunda gerek
gerçek kişilerin gerekse tüzel kişilerin sosyal medya kullanımı her geçen gün
artmaktadır. Nitekim sosyal medya kullanımının yaygınlaşması tüketici
tercihlerinin değişmesine neden olmuştur. Ticari işletmeler ise tüketici
tercihlerindeki meydana gelen değişikliklere cevap verebilmek ve hedef kitleyle
etkin iletişim kurabilmek için geleneksel pazarlama araçları yerine sosyal
medyayı kullanmaya başlamıştır. Turizm
sektöründe de sosyal medya oteller ile turistler arasında etkileşimin
sağlanması için kullanılan yeni nesil araçlardan biridir. Bu nedenle araştırmada
kış turizmi özelinde Türkiye’de kayak merkezlerinde faaliyet gösteren otellerin
sosyal medya kullanımının otel yöneticilerinde oluşturduğu algının ne olduğu ve bu otelleri
ziyaret eden turistlerin sosyal medya kullanımının otel tercihindeki rolünün
neler olduğu belirlenerek bütünlük içerisinde ortaya konulması amaçlanmaktadır. Araştırma sonuçlarının genellenebilmesi adına araştırma
sahası olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine (2021) göre dokuz faal kış
turizm merkezinden
en fazla yatak kapasitesi olan ve en fazla ziyaret edilen üç destinasyon
(Palandöken, Uludağ ve Kartalkaya) seçilmiştir. Araştırmanın çalışma evreni söz
konusu kayak merkezlerinde faaliyet gösteren turizm işletme belgeli otellerin
yöneticileri ile bu otelleri ziyaret eden ve sosyal medyayı kullanan turistler
olarak belirlenmiştir. Kış turizm merkezlerindeki otel yöneticileri ile
yapılan mülakatlar sonucunda ise genel olarak otel yöneticileri, otellerinin sosyal medya platformlarını
kullanmasının etkileşim, ulaşılabilirlik, reklam maliyetlerinin azalması,
kullanım kolaylığı gibi hususlarda olumlu katkılar sunduğunu ifade etmişlerdir.
Araştırma kapsamında elde edilen nicel veriler Kısmi
En Küçük Kareler Yapısal Eşitlik Modellemesi ile analiz edilmiştir. Kış turizmine katılan bireylerin sosyal medya
platformları üzerinde otel ve diğer kullanıcılarla etkileşimde bulunması ile
bireyde oluşturduğu güven duygusu, algıladığı fayda ve algıladığı eğlence
üzerinde olumlu bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Benzer şekilde sosyal medya üzerinden bireyin istediği zaman ve istediği
yerde otele ulaşılabilirliğin temin edilmesi ile bireyde oluşturduğu güven
duygusu, algıladığı fayda ve algıladığı eğlence üzerinde olumlu bir ilişki
olduğu saptanmıştır. Güven duygusu,
algılanan fayda ve algılanan eğlence ile kış turizmine katılan bireylerin otel
tercihinde sosyal medyayı kullanmaya devam etme durumu üzerinde olumlu etkisi
olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak sosyal medya platformlarının, kış
turizminde hizmet alan ve hizmet sunan taraflar arasında etkileşimi ve
ulaşılabilirliği kolaylaştırıcı bir unsur olarak iki taraf içinde çeşitli
katkılarının olması nedeniyle sosyal medya kullanımına yönelik pozitif bir
görüş ortaklığı görülmektedir.
Anahtar
Kelime: Sosyal Medya, Kış Turizmi, Etkileşim, Ulaşılabilirlik,
Güven, Algılanan Fayda, Algılanan Eğlence