Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kış Sporları Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Bilal ALBAYRAK
Danışman: Fatih Kıyıcı
Özet:
Amaç: 1924 - 2018 yılları arasında organize edilen Kış Olimpiyatlarındaki
Normal Rampa, Büyük Rampa ve Takım Büyük Rampa yarışmalarında toplam madalya
sayısına göre ilk üç sıradaki ülkelerin belirlenmesi ve bu ülkelerin Sportif Başarı Puanı
(SBP) ile eğitim yöntemlerindeki farklılıkların incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Materyal Metot: Araştırmanın evreni Uluslararası Kayak Federasyonu (FIS)’ e
bağlı kayakla atlama branşında faaliyet gösteren ülkeler olup, örneklemi en fazla
madalya kazanan Norveç, Finlandiya ve Avusturya olmuştur. FIS veri tabanından
ulaşılan yarışmalar sonuçları, ülkelerin sportif başarı puanlarının (SBP) belirlenmiş ve
dönem puanlar hesaplanmıştır. Eğitim sistemleri için ülkelerin kayakla atlama
koordinatörleri ve milli takım baş antrenörlerine görüşme formu mail üzerinden
gönderilmiş ve cevapları alınmıştır. Verilerin analizinde SPSS (Version 22) istatistik
programı kullanılmıştır.
Bulgular: Norveç normal rampa yarışmalarında anlamlı derecede diğer
ülkelerden başarılı olurken, büyük rampa yarışmalarında ülkeler arasında anlamlı bir
farklılık yoktur. SBP yönünden en fazla puan toplayan ülke Norveç olurken bu istatiksel
olarak anlamlı bir durum ifade etmemektedir. Kayakla atlama rampa sayısı, temel
atlama rampa sayısı, kulüp sayısı, bütçesi en fazla olan ülke Norveç’ tir. Kayakla
atlamada madalya kazanma yaş ortalaması 24-25 yıl/yaş aralığıdır.
Sonuç: Bu sporun Norveç’ ten başlamasının avantajı ile son olimpiyata kadar
olan madalya ve SBP sonuçlarında diğer ülkelerin önünde olduğu ancak bu başarısının
normal rampa yarışmalarında olduğu, akademik eğitim sisteminde NTG’ nin güzel bir
örnek olduğu, Avusturya ve Finlandiya’nın büyük rampa ve takım yarışmalarında daha
başarılı olduğu görülmektedir. Norveç’ in eğitim sisteminin uzun süreli ve eğitim/kulüp
altyapısının güçlü olduğu, Finlandiya’nın çok güçlü dönemlerden sonra son zamanlarda
diğer ülkelere göre düşüşte olduğu, Avusturya’nın ise özellikle büyük rampa
yarışmalarında son olimpiyatlarda daha başarılı olduğu, özellikle sportif ve akademik
eğitim sitemlerinin başarılı birşekilde STAMS gibi okullarla entegre çalıştığını
söyleyebiliriz.