Köy okullarında görev yapan öğretmenlerin karşılaştığı sorunların incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selami ZİYALAR

Danışman: Ceyhun Ozan

Özet:

Amaç: Bu çalışmanın amacı köy okullarında çalışan öğretmenlerin yaşadıkları sorunları belirleyip bu sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirmektir. Yöntem: Bu araştırmada yöntem olarak karma araştırma yöntemi seçilmiştir. Yapılan nicel analizde yapılan anket sorunların belirlenmesinde kapsamlı bir sonuca ulaşmaya ışık tutmaya yardımcı olurken araştırmada anket bölümünde cevaplanamayan ve yoruma dayalı sorunların belirlenmesine ise nitel kısımdaki görüşme formundan yararlanılmıştır. Karma yöntem araştırmaları araştırmacının topladığı ve analiz ettiği verileri en iyi şekilde anlamayı ve cevap araması için nitel ve nicel analiz yöntemlerini birlikte kullanarak çıkarımlarda bulunduğu bir araştırmadır. Karma yöntem araştırmalarda araştırma alanına göre farklı karma yöntem desenleri kullanılabilmekte bu araştırmada çeşitleme deseni kullanılmaktadır. Çeşitleme deseni farklı yöntemlerin güçlü yönlerini bir araya getirerek araştırma problemini en iyi şekilde anlamayı ve geçerliği artırmayı amaçlamaktadır. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre; köyde görev yapan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar incelendiğinde cinsiyet, yaş değişenine göre daha az anlamlı farklılık bulunduğu, medeni durum değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmadığı, mesleki kıdem, görev ve köyde geçen hizmet süresi değişkenine göre anlamlı farklılık yüksek düzeyde bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Taşımalı eğitim de yaşanan sorunlarda ise sadece görev değişkeni ile köyde geçen hizmet süresi değişkenine göre anlamlı fark bulunmuştur. Birleştirilmiş sınıflarda yaşanan sorunlarda ise sadece görev değişkeninde anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuçlar: Köy okullarında görev yapan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar incelendiğinde birçok sorunla karşılaşıldığı görülmüştür. Köyde görev yapan öğretmenlerin karşılaşılan sorunlara hazırlıksız yakalandıkları görülmüş olup bu sorunlar hem öğrenci başarısının hem de öğretmenin moral ve motivasyonunun düşmesine sebep olduğu düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: köy, köy okulu, öğretmen, sorun