KERKÜK HOYRATLARI VE MELODİK KALIPLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KADİR GÜÇ

Danışman: Hasan Tahsin Sümbüllü

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Türk Halk Müziğimizin uzun hava türlerinden olan hoyrat formunun ezgi kalıpları açısından değerlendirilmesini yapmaktır.

Araştırmada tarama yöntemi, doküman analizi yöntemi ve sözlü görüşme teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Türk Halk Müziğinin uzun hava türlerinden olan hoyrat formundan, örneklemi ise Kerkük yöresine ait hoyratlardan oluşmaktadır.

Araştırma sonucunda Kerkük yöresine ait 26 hoyrat türü incelenmiş ve bu hoyrat türlerinin ezgi kalıpları ortaya konulmuştur. 26 hoyrat türü içerisinde 23 hoyratın ezgisel olarak tek bir ezgi kalıbının olduğu ve 3 hoyrat türünün ise farklı ezgilerle icra edildiği tespit edilmiştir. Ayrıca bu 26 hoyrat türü nicel olarak sırası ile Segah ve Hüzzam çeşnili, Uşşak ve Gerdaniye çeşnili, Hicaz çeşnili, Rast ve Mahur çeşnili, Hüseyni, Gülizar ve Muhayyer çeşnili ve Çargah çeşnili makamlarla ilişkili oldukları sonucuna da ulaşılmıştır.