Marka değerinin tespitinde etkili olan faktörler ve borsa İstanbul'da sektörel bir uygulama


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE PİRİM

Danışman: Osman Berna İpekten

Özet:

Marka kavramının zamanla önemli hale gelmesi, marka değerinin hesaplanmasını ve hesaplama yapılırken hangi yöntemlerin kullanılması gerektiğini gündeme getirmiştir. Soyut bir kavram olan markanın yarattığı değeri saptamak oldukça güçtür. Birçok gerçek ve tüzel kişi tarafından marka değerinin tespit edilebilmesi için finansal verilere dayalı, tüketici gruplarının davranışlarına dayalı ve her iki yöntemin bir arada kullanıldığı yöntemler geliştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı, Hirose yöntemi ile firmaların marka değeri hesaplanıp COVID-19 pandemisi süresinde değerlerdeki değişiklikleri incelemek ve yöntem değişkenlerinin marka değeri üzerinde firmaya, zamana ve sektörlere göre değişiklik gösterip göstermediğini panel veri analizi ile belirlemektir. Bu amaçla Borsa İstanbul’da faaliyet gösteren 2013-2021 yılları arasında verilerine ulaşılabilen 34 firmaya ait finansal tablo verileri kullanılarak 2017-2021 yıllarına ait marka değerleri hesaplanmıştır. Gerçekleştirilen uygulamalar sonucunda COVID-19 sürecinin firmaların marka değerleri üzerinde olumlu ve olumsuz değişimler meydana getirdiği belirlenmiş, değişkenlerin firmaya ve döneme göre anlamlı farklılıklar gösterdiği, fakat sektör değiştikçe bağımsız değişkenlerin marka değeri üzerinde etkisinin farklılaşmadığı tüm sektörlerde aynı etkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır