Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ahmet EREN
Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu
Özet:
Tez çalışmasının amacı güncel sanatta sinemanın yeri ve
sinemanın diğer disiplinlerle anlatımcı bir yönüyle kurduğu ilişki üzerine
odaklanmıştır. Bu konunun araştırılması, sinemadan görsel sanatlara ve görsel
sanatlardan sinemaya doğru olmak üzere iki yönlü bir bakış açısıyla ele
alınmaktadır. Tüm bu süreci ortaya koyan temel açılımlar, video sanatının keşfi
ve gelişim süreleri ele alınarak bir video sanatından önce ve video sanatından
sonra olmak üzere yine çift merkezli bir anlatım gerektirmiştir. Sinemanın
felsefeyle bir postmodern düşünürlerinin görüşleri aracılığıyla kurduğu ilişki,
sinemanın neden bir sanat disiplini olarak kabul gördüğünü ve diğer
disiplinlerle karşılaştırıldığında sinemasal dil bağlamında avantajlarını ve
olanaklarını gözler önüne sermektedir. Kültür endüstrisinin aracı olan
sinemanın sanatı, sanatçıyı, dönemini, eserlerini, tarihsel etkileşimi ve
sanatsal yaratım sürecini anlama ve anlamlandırmayı kolaylaştırarak kitlelere
yayma gücü irdelenecektir. Son elli yıldır dünya literaüründe, son yirmi yıldır
Türkçe kaynaklarda irdelenen sinema-resim ilişkisi konusu, kompozisyon/kurgu ve
gerçek/kurmaca açısından ele alınarak resim sanatı perspektifine
oturtulacaktır. Çalışmanın her iki disiplinde yapılacak kuramsal ve sanatsal
çalışmalara katkısı beklenmektedir. Tez konusu ışığında sinemanın güncel
sanatta kullanımına ilişkin verilmiş olan resim sanatında ressamların
biyografileri, resim kompozisyonları ve bu alanda sanatsal bir anlatısallığın
aşamalarını ve kullanım alanlarına yönelik bize ipuçları ve yararlı bilgiler
verecektir.