Sinema sanatında kurgu öğesi olarak ressam biyografileri ve resim kompozisyonları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet EREN

Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu

Özet:

Tez çalışmasının amacı güncel sanatta sinemanın yeri ve sinemanın diğer disiplinlerle anlatımcı bir yönüyle kurduğu ilişki üzerine odaklanmıştır. Bu konunun araştırılması, sinemadan görsel sanatlara ve görsel sanatlardan sinemaya doğru olmak üzere iki yönlü bir bakış açısıyla ele alınmaktadır. Tüm bu süreci ortaya koyan temel açılımlar, video sanatının keşfi ve gelişim süreleri ele alınarak bir video sanatından önce ve video sanatından sonra olmak üzere yine çift merkezli bir anlatım gerektirmiştir. Sinemanın felsefeyle bir postmodern düşünürlerinin görüşleri aracılığıyla kurduğu ilişki, sinemanın neden bir sanat disiplini olarak kabul gördüğünü ve diğer disiplinlerle karşılaştırıldığında sinemasal dil bağlamında avantajlarını ve olanaklarını gözler önüne sermektedir. Kültür endüstrisinin aracı olan sinemanın sanatı, sanatçıyı, dönemini, eserlerini, tarihsel etkileşimi ve sanatsal yaratım sürecini anlama ve anlamlandırmayı kolaylaştırarak kitlelere yayma gücü irdelenecektir. Son elli yıldır dünya literaüründe, son yirmi yıldır Türkçe kaynaklarda irdelenen sinema-resim ilişkisi konusu, kompozisyon/kurgu ve gerçek/kurmaca açısından ele alınarak resim sanatı perspektifine oturtulacaktır. Çalışmanın her iki disiplinde yapılacak kuramsal ve sanatsal çalışmalara katkısı beklenmektedir. Tez konusu ışığında sinemanın güncel sanatta kullanımına ilişkin verilmiş olan resim sanatında ressamların biyografileri, resim kompozisyonları ve bu alanda sanatsal bir anlatısallığın aşamalarını ve kullanım alanlarına yönelik bize ipuçları ve yararlı bilgiler verecektir.