Öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik farkındalıkları ile tutumları arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra GÜLER

Danışman: Ceyhun Ozan

Özet:

Amaç: Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik farkındalıkları ile tutumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Yöntem: Bu çalışma nicel bir araştırma olup ilişkisel tarama modeliyle desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Gaziantep ili Şehitkamil ilçesinde farklı branş ve eğitim kademelerinde görev yapan öğretmenlerden küme örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen 448 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada verilerin toplanabilmesi amacıyla, "Kişisel Bilgi Formu", "Kapayıcı Eğitime Yönelik Öğretmen Farkındalık Ölçeği" ve "Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğretmen Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen verilere ilk olarak normallik testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesinden hareketle t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkinin incelenebilmesi amacıyla da Korelasyon Analizi yapılmıştır. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik farkındalıkları yüksek düzeyde bulunmuş, cinsiyet ve hizmet süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı; hizmet içi eğitim alma, sınıfında dezavantajlı öğrenci bulunma ve öğretim kademesi değişkenlerinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olduğu; cinsiyet, öğretim kademesi ve hizmet içi eğitim alma değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı; sınıfında dezavantajlı öğrenci bulunma ve hizmet süresi değişkenlerinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuçlar: Öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik farkındalıkları ile tutumlarının yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin kapsayıcı eğitim farkındalıkları ile kapsayıcı eğitime yönelik tutumları arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: kapsayıcı eğitim, farkındalık, tutum.