Tezin Türü: Sanatta Yeterlik
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Serpil AKDAĞLI
Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu
Özet:
Plastik sanatlarda, sanat nesnesinden beklenen 'açık yapıt'
niteliği, geçmişi, şimdiyi ve geleceği anlama/anlamlandırma ve yorumlama
olgusunu -mecazen- kapı imgesi ile özdeşleştirmemize olanak sağlar. Plastik
Sanatlarda Kapı İmgesi isimli tez çalışmamızda, tarihsel süreçte, yüklenilmiş
simge ve gösterge değeri ile birlikte kapı imgesinin çok katmanlı bir yapı arz
ettiği öngörülmüş; sosyal, siyasal, kültürel ve ekonomik nedenlerin etkisindeki
kapı temsilleri sanatsal bağlamda incelenmiş; elde edilen veriler ışığında, bir
dizi resimle desteklenen uygulama alanı yaratılmıştır. Sanatsal bağlamda kapı
imgesi, 'ben' ve/veya 'öteki'ne ait dünya(lar) için bir seçeneğe sahip
olma(-ma) duygusu yaratmakta, bu da toplumsal öznelerin aşamalı olarak
Baba-Devlet-Tanrı otoritesi ile ilişkilerinin görünür temsili olarak 'kapı'nın
biteviye sorgulandığı bir alan yaratmaktadır. Bir sanat formu olarak kapı
imgesi, sanatın dönüştürücü gücüne duyulan ihtiyaç ölçüsünde tekrarlanmakta,
yeniden biçimlendirme isteği uyandırarak, bir seçeneğe (daha) sahip olunduğunu
düşündürtmektedir.