Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ESRA KIZILIRMAK
Danışman: Mehmet Ali Seven
Özet:
Amaç: 1999 yılında başlayan Bologna
Süreci ülkelerin yükseköğretim sistemlerini daha cazip hale getirmeyi amaçlayan
bir yapıdır. Bugün 48 üye ülkenin katılımı ile sürdürülen süreç 2018 yılı
Bakanlar Konferansı’nda kısa dönem düzeylerin önemini vurgulayarak, bu düzeyin
tüm üye ülkelerde tanınabilir ölçütler kazanmasını önermiştir.Bologna Süreci
kapsamında lisans ve lisans üstü düzeylerde birçok çalışma yapılırken, ön
lisans düzeyindeki çalışmalara az rastlanmaktadır. Bu araştırma, Türkiye’de ön
lisans düzeyinde çocuk gelişimi programlarının Bologna Süreci kapsamında mevcut
durumunun iç paydaşlardan akademisyenlerin görüşlerine göre incelenmesi
amaçlanmaktadır.
Yöntem: Araştırma yöntemi betimsel
taramadır. Araştırmanın evrenini ön lisans çocuk gelişimi programlarında görev
yapan akademisyenler oluşturmaktadır. İnternet üzerinden elektronik postalarına
ulaşılabilen 281 akademisyen araştırmanın ulaşılabilir evrenini temsil
etmektedir. Araştırmada akademisyen görüşleri, araştırmacı tarafından ilgili uzman
görüşleri alınarak oluşturulan “Bologna Süreci’nde Çocuk Gelişimi Programları
Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan
akademisyenlerin yaklaşık olarak yarısı Bologna Süreci ile ilgili resmi bir
bilgilendirme çalışmasına katılmadığını belirtmiştir. Bilgilendirme süreci
geçirmeyen akademisyenlerin, geçirenlere oranla daha olumsuz veya kararsız
görüşe sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Görev süresi, cinsiyet ve meslek
yüksekokulu türüne göre özellikle kalite boyutunda anlamlı bir farklılaşma
ortaya çıkmaktadır. “Hareketlilik Boyutunda akademisyenler “Katılmıyorum” seçeneğini
seçmişlerdir. “Sosyal Boyut” için kararsız veya olumsuz görüş seçilmektedir.
Süreç ile igili genel görüşler, AKTS uygulamaları, ders bilgi paketleri ile
ilgili ifadelerin yer aldığı “Teknik Boyut” başlığında olumlu görüşler ön plana
çıkmaktadır.
Sonuç:
Bologna Süreci uygulamaları
ile ilgili Ön Lisans Çocuk Gelişimi Programlarının en zayıf olduğu alanların
öğretim elemanı ve öğrenci hareketliliği, kalite ve sosyal boyut olduğu
belirlenmiştir.