Türkiye'de okul kütüphanelerinde yeni bir dönem olarak zenginleştirilmiş kütüphaneler: Zonguldak Alaplı İMKB Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilgi Ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA UYAR

Danışman: Malik Yılmaz

Özet:

Okul kütüphaneleri, eğitim sistemini ve öğretim programlarını zenginleştirmek, öğrencilerin derslerine katkı sağlayacak, ayrıca kişisel meraklarını giderecek, her türlü bilgi kaynağını barındırmak ve kullanıma sunmak; okuma, araştırma ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanmış bireyler yetiştirmek ve okuldaki personelin bilgi ihtiyacını karşılamak gibi amaçlara sahiptir. Türkiye, eğitilen genç bireylerin bilgi çağına ayak uydurabilmelerini sağlamak için eğitim sisteminin en önemli destekleyicilerinden biri olan okul kütüphanelerinde yenileşme ve değişim yoluna gitmiştir. Bu değişim doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı’nın “Okullar Hayat Olsun” projesi ile Zenginleştirilmiş Kütüphaneler (Z-kütüphaneler) 2014 yılında uygulanmaya başlanmıştır. Tezde bu proje temel alınarak Z-kütüphaneler üzerine bir çalışma gerçekleştirilmiş ve bu bağlamda örnek kütüphane olarak seçilen Zonguldak Alaplı İMKB Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’nde1 kurulan Z-kütüphanesinde bir araştırma yapılmıştır. Yapılan araştırmanın Türkiye’deki Z-kütüphanelerin işleyişi, donanımı, kullanımı ve hizmeti noktasında bir örnek oluşturması amaçlanmıştır. Araştırma için veri toplamada, anket ve görüşme tekniği uygulanmıştır. Bu çerçevede uygulanan anket ve yapılan görüşme sonucunda, Zonguldak Alaplı İMKB Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi yönetiminin, okullarına Z-kütüphane kazandırmada bilinçli bir çalışma gerçekleştirdikleri; öğrencilerine Z-kütüphanelerin ne olduğu, önemi ve kullanımı konusunda bilgilendirme çalışmaları yaptığı anlaşılmıştır. Anketten ve görüşmeden elde edilen bilgilere dayanarak, okuldaki Z-kütüphanesinin öğrencilerin eğitimi üzerinde olumlu etkisinin olduğu anlaşılmıştır. Bununla birlikte kütüphanenin tam anlamıyla işlevselliğini kazanması adına bir takım eksikliklerin giderilmesi gerektiği sonucuna da varılmıştır. Ulaşılan sonuçla, yakın bir geçmişe sahip olan ‘Okullar Hayat Olsun’ projesi kapsamında kurulan Z-kütüphanelerin, “Okullar Hayat Olsun projesi kapsamında kurulan Z-kütüphaneler, üstlendikleri yeni vizyon ve misyon doğrultusunda, bulundukların okulun eğitimine sahip oldukları bilgi kaynakları ve sundukları bilgi hizmetleriyle önemli katkılar sunmaktadır” hipotezini de doğrulamıştır.