Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİLAN AYDOGDU SOY
Danışman: Mesut Bulut
Özet:
2018 TDEÖP'ün kazanım ve alana özgü becerilere ulaşma düzeyini MEB'de görev yapan ve aynı zamanda 12. sınıf öğrencilerinin dersine giren TDE öğretmenlerinin ve 12. sınıf öğrencilerinin görüşlerine göre incelemektir. Çalışmada karma yöntem (mixed method) kullanılmıştır. Çalışmanın nicel kısmında tarama modeli, nitel kısmında olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Kocaeli il merkezinde bulunan 9 ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 529 öğrenci ve bu öğrencilerin dersine giren 25 TDE öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını 12. sınıf öğrencilerine uygulanan kazanım değerlendirme anketi ile Sarıtaş (2019) tarafından geliştirilen ve revize edilerek TDE öğretmenlerine uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturmaktadır. Öğrencilerden elde edilen nicel veriler SPSS 22.0 paket programı ile öğretmenlerden elde edilen nitel veriler ise kodlanıp, temalar oluşturularak içerik analiz tekniğiyle incelenmiştir. 12. sınıf öğrenci verilerinin analizleri okuma, sözlü iletişim (konuşma ve dinleme) becerisi "Bu davranışı kazandım." kazanım düzeyinde yüksek; yazma becerisi ise "Bu davranışla ilgili kararsızım." kazanım düzeyinde orta çıkmıştır. TDE öğretmenleri, 2018 TDEÖP kazanımlarının alana özgü becerilere ulaşma düzeyine dair görüşleri TDEÖP kazanımlarının en çok sözlü iletişim (dinleme) becerisine en az ise yazma becerisine ulaşabildiğini ifade etmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğretmen ve öğrenci TDEÖP kazanımlarının alana özgü becerilere ulaşma düzeyine dair görüşlerinin tutarlı olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda dört temel dil becerisi ve alana özgü yeterlilik ve becerilerin kazanımlar boyutunda alana özgü becerilere ulaşma düzeyine tam olarak ulaşamadığı ortaya çıkmıştır. Bunun temel sebebini TDE öğretmenleri "okul türüne göre öğretim programlarının olmaması, bireysel farklılıklara dikkat edilmemesi ve TDE derslerinin beceri odaklı olmaması" olarak dile getirmiştir.