Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Turizm Fakültesi, Turizm İşletmeciliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Murat Göral
Danışman: Cavit Yeşilyurt
Özet:
Çevresel
dinamiklere oldukça duyarlı olan otel işletmelerinde yenilikçilik, rekabet
gücünün anahtar kavramı olarak ifade edilmektedir. Bu nedenle yenilikçilik
yeteneklerini artırmak isteyen otel işletmeleri, çalışanlardan yenilikçi
davranış sergilemelerini beklemektedir. Çalışanların yenilikçi davranışı
sergilemeleri ise sahip oldukları iş değerleri ve üstleriyle olan etkileşimleri
ile yakından ilgilidir. Bu bağlamda çalışmada; ön büro çalışanlarının sahip
oldukları iş değerlerinin onların yenilikçi davranışlarına etkisinin saptanması
ve lider üye etkileşiminin bu etkideki aracılık rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışanların iş değerlerinin yenilikçi
davranışlarına etkisi ve lider üye etkileşiminin aracılık rolü yapısal eşitlik
modellemesiyle araştırılmıştır.
Çalışmada
incelenen veriler, Antalya’da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel
işletmelerinden toplanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde SPSS AMOS ve SPSS
22 istatistiksel veri analizi programları kullanılmıştır. Araştırmada verilerin
analizinde; betimleyici istatistikler, keşfedici faktör analizi, doğrulayıcı
faktör analizi, path analizi, T testi, Anova testi ve post hoc testleri
kullanılmıştır. Analizler sonucunda; iş
değerleri boyutları arasında statü, güvenlik ve kazanç boyutlarının yenilikçi
davranışı olumlu; konfor ve güvence boyutlarının ise olumsuz etkilediği
görülmüştür. Ayrıca, lider üye etkileşiminin etki, katkı, profesyonel saygı ve
sadakat olmak üzere tüm boyutlarının iş değerlerinin yenilikçi davranışa
etkisine aracılık ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Bunlara ek olarak, çalışanların
iş değerleri ve yenilikçi davranışlarının kişisel özellikler açısından
farklılık gösterip göstermediği analiz edilmiştir. Analizler sonucunda,
katılımcıların yenilikçi davranışları ve iş değerleri hakkındaki görüşlerinin; medeni
durum, yaş, cinsiyet ve toplam çalışma süresi gibi değişkenler açısından farklılık
gösterdiği görülmüştür. Ancak, katılımcıların şu anki işyerinde çalışma
sürelerine göre yenilikçi davranışları hakkındaki görüşleri arasında anlamlı
bir farklılık saptanmamıştır.
Çalışmadaki
bulgulara göre; otel işletmelerinde çalışanların iş değerlerinin yenilikçi
davranışlarını etkilediği ve her iki değişkeninin de çalışanların kişisel
özellikleri açısından anlamlı farklılıklar gösterdiği söylenebilir. Ayrıca
çalışmada; lider üye etkileşiminin, iş
değerlerinin yenilikçi davranışlara dönüştürülmesinde önemli rol oynadığı
ortaya konulmuştur.