Tezin Türü: Sanatta Yeterlik
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Müsebbih FINDIK TÜTÜN
Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu
Özet:
Her bellek sınırları ve kapsamı dâhilinde kendisine
özgüdür ve kendine özel olanı muhafaza eden bir mahfazadır. Saklamaya değer
olanı, aç(ıl)maya, kapat(ıl)maya dair kullanılışlı
olanı çağrıştıran mahrem bir alandır. İçindekilerin kime ait olduğu, ne olduğu,
niçin önem arzettiği, nasıl oluştuğu,
nerede deneyimlendiği, ne zaman gerçekleştiği bilgisini barındırır. Edinilmiş
bilgiyi diğerleri için belgeleme gereksinimi duyan araçsal akıl ile yöneldiği/benimsediği
nesnesi birbiri için özdeşlik arz ederler. Böylelikle, sanatçının ‘ben’i, sergi mekânı ve müze arşivi,
birer keşfedilesi mahrem mekân olarak değerlendirilebilir olmaktadır.
İşlevi ve konumları gereği çekmeceler de bir nevi
bilgi deposu, birer mahrem mekândır. Sanatsal ifade yönünden hem zamanı hem mekânı
temsilen bellek niteliği kazanmış nesneleri barındırdığı varsayılabilir; açık /
kapalı oluşuna göre içindekilerinin görünebilirliği, kişiye özel mekânda aldığı
konuma göre yaşama dair kanıtları barındırabilirliği, birbirine geçişli
zaman-mekana seyyariyet kazandırabilirliği ve bunlar sayesinde mahrem(iyet) olgusunu
tanı(m)layıcı oluşu ile büyük bir önem arzeder.
Bu tez çalışmasında, toplumsal öznelerin cinsiyet
rolleri gereği işlev kazandırdığı ‘mahremiyet’ alanı olarak ‘çekmece imgesi’ ile
toplumsal belleği simgeleyen ve/veya potansiyelini oluşturan sanat nesnelerine
öznel bakışın, saklamaktan korumaya, geçmiş ile geleceği şimdiki zamanda
yitirmeyi göze alışa ve kendini kavrayışa yönelten çoklu bakışa dönüşümü
arzulanmış/vurgulanmıştır.