Sanatta sansür; tahakküm, tahammül, tahrik


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Semra DOĞAN

Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu

Özet:

Tarihsel süreçte üretici güçler ve üretim ilişkileri açısından sanatçı ve sanat alımlayıcısı / iktidar rollerinin birbirlerine göre uyum, çatışma ve karşı duruşları sanat eserine uygulanan sansür ölçütünde görünürlülük kazanmaktadır. `Sansür?ün varlığının neden-sonuç ilişkilerini kurduğumuzda, Rönesans dönemine değin sanat, iktidara tabi bir araç iken, Rönesanstan 19.Yüzyıla değin süreçte, iktidarların teamüllerinin toplumun hafızasına yerleştirilmesi aşamasındadır. 19.yüzyıldan 20.yüzyıl ortalarına değin sanat yapıtlarına sansürün uygulanımını, iktidarın tahakkümü, sanatçının tahrik edimi ve alımlayıcının tahammülü açısından artış gösterir. 1960’lı yıllardan günümüze, özel hayata müdahale, isyan, protesto ve propaganda gibi başkaldırı niteliğine sahip yapıtlar ve tepkisel davranışlar içeren eylemler olarak karşımıza çıkan `SANAT?, iktidarın tahakkümünün şiddete, şiddetin toplum-birey bazında tahammülsüzlüğe ve itaatsizliğe dair bir alanı işgal etmeye başladığı anlaşılmaktadır. Söz konusu değerlendirmeleri içeren `Sanatta Sansür? konusu, etki-tepki mekanizması olarak incelenmesi zorunlu bir alan olarak önem arz etmektedir. Postmodern kuramcılar ve eleştirmenlerin kimlik, otorite, şiddet, propaganda, sivil itaatsizlik, pornografi, protesto, kötülük, vb. başlıklar altında ele aldıkları durum değerlendirmeleri günümüz sanatına doğrudan yön veren metinler olarak karşımıza çıkmaktadır. Kendileri birer otoriteye dönüşmüş sanatçı, sanat alımlayıcısı ve siyasi otorite?nin tepkisinin ne olduğunun incelendiği bir kapsam; günümüz sanatındaki `minör politika?ları, güçlenmiş iktidar modellerini ve muhalefet cemaatlerinin seslerini genel geçer bir dil olarak anlamlandırmaya olanak sağlamaktadır.