Chuck Close'un portre ressamlığı ve yüz körlüğü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Salih ÖRDEK

Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu

Özet:

Amaç: Fotorealist büyük boyutlu portreleri ile tanınan Amerikalı ressam Chuck Close (1940-2021)’un ‘Prosopagnozi/Yüz körlüğü’ sorununun olduğu bilinmektedir.  Bu çelişmeli durumu incelemeyi amaçlayan tez konusu, teknik/teknolojik dil olarak fotoğraf-resim ilişkisini; algısal organizasyonda parça-bütün ilişkisini; yaratıcı süreçte bireysel ifadenin sanatsal ifadeye göre önceliği vb. konuları tartışmaya açmaktadır.

Yöntem: Tez çalışmasında ‘Nitel araştırma modeli’ uygulanmış olup, ‘Betimsel Araştırma Yöntemi’ ile geliştirilmiştir. Chuck Close’un portre ressamı kimliği ve sanatsal tarzının figüratiften soyuta dönüşümünde etkili olan ‘yüz tanımama/yüz körlüğü’ sorunu hakkında sanatsal, psikolojik ve sosyolojik bir bağlam yaratılmıştır. Elde edilen veriler ışığında, bir dizi resimden oluşan sanatsal bir uygulama alanı geliştirilmiştir.

Bulgular: Chuck Close’un resimlerine model olanların yüzüne ve ifadesine yüklenen anlam, (salt) bedensel varoluşun kanıtları olmanın ötesine geçerek, algısal/bilişsel bozukluk ile kurgusal görünüm arasında beliren çoklu anlam niteliği kazanmaktadır. Resmin fotoğrafla tarihsel rekabetinde ‘boyut ve renk’ avantajına sahip fotorealist resmin ‘üstün’lüğünün kabulü sonrası, Chuck Close’un hastalığını yaratıcı bir eyleme dönüştürmesi çağdaş sanatsal temsilin varlığını/yok-oluşunu aynı anda duyumsatmaktadır.     

Sonuç: Sanatçı kimliği ve prosopagnozi sorunu bir arada düşünüldüğünde, Chuck Close, tarih boyunca derecelendirilmiş gerçekçiliğin kanıtlarını sunmuş olan ‘portre ressamlığı’nın en tipik, en klasik ve en çağdaş örneği olmaktadır. Bu perspektiften bakıldığında portre ressamlığı, dış dünyayı kavrayış ve kendini arayış etkinliği olarak tanımlanabilmektedir.  

Anahtar Kelimeler: Chuck Close, Portre Ressamlığı, Yüz Körlüğü, Fotogerçekçilik.