SANATSAL BİR NESNE OLARAK TUNCELİ MEZAR TAŞLARI


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Öğr.Gör. ULAŞ UMUT MERCAN

Danışman: Muhammet Tatar

Özet:

Amaç: Bu çalışmada, Anadolu ve Tunceli coğrafyasında gerektiği gibi korunamamış, yeterince çalışılamamış olan koç-koyun ve at şeklinde mezar taşlarının kimler tarafından günümüze kadar geldiği, şekli, yapısı, üzerindeki motifleri ve her şeyi ile anlatılmak istenen yaşatılmak istenen değerler, sanatsal birer ifade olarak genel formu ve üzerine işlenen figürlerin estetik değerlerinin saptanması amaçlanmaktadır. Yöntem: Yapmış olduğumuz araştırma 2 safhada gerçekleştirilmiş olup İlk aşamada araştırmamızla ilgili kurum ve kuruluşlarla görüşmeler yapıldıktan sonra gerekli izinler alınarak alan çalışmasına başlanmıştır. Sonrasında ilgili yöreye gidilerek üzerinde çalıştığımız mezar taşları tespit edilmiş , tespit edilen mezar taşlarının genel ve detay fotoğrafları çekilerek, karbonlama tekniği ile rölevleri parşömend üzerine çıkarılmış ve gözlem fişi oluşturulmuştur. Araştırmanın 2. kısmını ise kaynak taraması oluşturmaktadır. İlk olarak yöre kütüphanesi başta olmak üzere muhtelif kütüphanelerde bilgiler genelden özele doğru taranmış, yayınlanmış ansiklopedi, kitap, tez, dergi ve makale gibi kaynakların yanı sıra, internet ortamında sunulan görsel araçlar ve yerli kaynaklardan yararlanılarak oluşturulmuştur. Bulgular: Yaptığımız kapsamlı araştırmalar sonunda koç-koyun ve at mezar taşı örneklerinin Orta Asya’dan Anadolu’ya geldiğini göstermektedir. Bu sebeple Koyun/Koç ve At mezar taşlarının sadece Karakoyunlu ve Akkoyunlular döneminde yapılmadığını, bu mezar taşlarının yapımının çok daha eskiye dayandığını, genel formu ve üzerine işlenen bezemelerinin ( desen-motif) boş yere yapılmadığı ve hepsinin bir anlam ifade ettiği tespit edilmiştir. Sonuç: Bu araştırmada, İlk örneklerine Orta Asya’da rastladığımız bu mezar taşları Anadolu’ya geçiş aşamasında değişikliklere uğramış ancak ilk dönem özelliklerinden ayrılmamıştır. Koç – koyun ve at figürlü mezar taşları dönemin zanaatkârları tarafından genelde şematik olarak ele alınmış ancak az da olsa çok gerçekçi üslupla yontulmuş örnekleri bulunmakla beraber, heykel formundaki bu mezar taşlarının üzerine oldukça yalın ve detaylardan kaçınılmış, işlenen nesnel, bitkisel ve geometrik bezemelerin ise her birinin mezar sahibini ifade eden betimlemeler olduğu sonucuna varılmıştır.