Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSA MERCAN

Danışman: Muhsine Börekçi

Özet:

Okuma alışkanlığı, kişinin okuma eylemini belli bir düzen içerisinde sürekli ve eleştirel bir biçimde devam ettirmesidir. Bu sürecin ortaya çıkarılmasında okuma eyleminin bir haz unsuru, bir gereklilik olarak algılanması gibi nedenler rol oynamaktadır. Gerek yerleştirilmesinde gerekse geliştirilip ilerletilmesinde bireysel ve sosyal etkilerin söz konusu olduğu okuma alışkanlığının öğrencilerin kişisel gelişimine olan katkısı yadsınamaz bir gerçekliktir. Araştırmanın diğer boyutunda incelenmeye tabi tutulan Türkçe dersine yönelik tutum ise öğrencinin sosyallik ve kendini ifade edebilme gibi dil temelli kazanımlarında ortaya çıkmaktadır. Türkçe dersine karşı geliştirilen tutum ile toplumsal yaşam içerisinde daha etkin ve verimli bir rol sahibi olma arasında bağlantının var olduğu kabul edilmektedir. Okuma alışkanlığı öğrencinin Türkçe dersine yönelik tutumlarını çeşitli boyutlarla etkileyerek kişinin eleştirellik, objektiflik, tutarlılık ve toplumsal sorunlara karşı duyarlılık gibi üst düzey yetiler kazanmasını sağlamaktadır. Ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik ilgileri ile Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelendiği bu çalışmanın modeli ilişkisel taramadır. Araştırmaya veri elde edebilmek için " Türkçe dersine yönelik tutum ölçeği" ve " okuma alışkanlığı tutum ölçeği" Erzurum ili Oltu ilçesinde Oltu Ortaokulu, Cumhuriyet Ortaokulu, İMKB Yatılı Bölge Ortaokulu, Mehmet Akif Ersoy Ortaokulu ve Karabekir Ortaokulu'nda öğrenim görmekte olan 213 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler yorumlanarak araştırmanın okuma alışkanlığı boyutu ile Türkçe dersine yönelik tutum boyutu arasındaki ilişki ortaya konulmuştur. Yapılan analizler ve değerlendirmeler sonucunda ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinden okuma alışkanlığına sahip olan öğrencilerin Türkçe dersine karşı daha olumlu bir tutum geliştirdiği ve derse karşı ilgi ve motivasyonlarının yüksek olduğu sonucu görülmüştür. Okuma alışkanlığına ve Türkçe dersine yönelik tutuma cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, karne notu gibi farklı değişkenlerin etki ettiği sonucuna varılmıştır.