Ortaokulda temel programlama öğretiminde kullanılan bilgisayarsız ve bilgisayarlı etkinliklerin başarıya ve bilgisayarca düşünmeye etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Polat

Danışman: Rabia Meryem Yılmaz

Özet:

Amaç: Bu araştırmanın amacı; 6. sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) dersinde temel bilgisayar programlama öğretiminde kullanılan bilgisayarsız etkinlikler ile bilgisayarlı etkinliklerin öğrencilerin akademik başarıları ve bilgisayarca düşünme becerilerine etkisini incelemektir. Ayrıca araştırmanın bağımsız değişkenlerine ilişkin öğrencilerin görüşleri alınmış ve değişkenler arasındaki ilişkiler belirlenmiştir. Yöntem: Araştırmada açımlayıcı sıralı karma yöntem deseni kullanılmıştır. Bu desende öncelikle nicel veriler toplanmış, bulgular analiz edilmiş ve sonrasında bu bulgular kullanılarak nitel aşama planlanmıştır. Katılımcılar 84 ortaokul 6. sınıf öğrencisidir. Veri toplama aracı olarak akademik başarı testi, bilgisayarca düşünme becerileri düzeyi ölçeği ve görüşme formu kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin akademik başarıları arasında bilgisayarsız etkinlikler grubu lehine anlamlı fark oluşmuştur. Öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerileri düzeyleri arasında ise anlamlı bir fark görülmemiştir. Nitel boyutta ise bilgisayar etkinlikli gruptaki öğrenciler uygulama sürecindeki etkinlikleri oyun gibi eğlenceli bulmuşlardır. Bilgisayarsız gruptaki öğrenciler ise öğrendikleri konulara dikkat çekmiş, öğrendiklerini düşündükleri için kaygılanmadıklarını ve sıkılmadıklarını belirtmişlerdir. Sonuç: Bilgisayarsız etkinliklerin ortaokul öğrencilerine temel bilgisayar programlama becerisi kazandırmada etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerisi edinmelerinde bilgisayarsız etkinlikler en az bilgisayarlı etkinlikler kadar etkili olabilmektedir. Bilgisayarsız etkinliklerin bu kazanımlarda dijital araçlara erişmenin kısıtlı olduğu imkan ve koşullarda işlevsel olduğu görülmektedir. Bilgisayarca düşünme becerisi, akademik başarının %27’sini açıklamaktadır. Bu bağlamda temel programlamada akademik başarının sağlanması için bilgisayarca düşünme becerisinin önemli olduğu söylenebilir. 21. yy. becerilerinin yaygın öğretimi hedeflendiğinde, temel programlama becerisinin geliştirilmesi noktasında bilgisayarsız etkinliklere öğretim programlarında daha çok yer verilebilir.