Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nesrin AYLAR
Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu
Özet:
Geçmişten günümüze kim olduğunu arayan, zaman zaman bu
önemli sorunun/soru’nun ortasında kalan insanoğlunun kimlik arayışı, özellikle
içinde bulunduğumuz çağda, değişmez problemler arasında yer aldı. İnsanoğlunun
kimliğini başkalarının önünde neden ve nasıl gösterdiği, resim ve ressamlar
alanında ele alınabilecek sorulardandır.
Son iki asırdır önemli değişmeler yaşayan Asya’nın önemli
ülkelerinden biri olan İran’da değişim geçtiğimiz yüzyılda doruk noktasına
ulaştı. Bunun neticesinde resim alanında Batı eksenli mühim gelişmeler meydana
geldi. Bazı ressamlar Batı tarzı bir anlayışının yanında kendi kimliğini öne
çıkaran eserler meydana getirdiler. Bu ressamlardan biri de 20. yüzyılda
İran’daki en önemli kadın ressamlardan biri olan İran Darroudi’dir.
Batı tarzı eğitim almak maksadıyla Fransa’ya giden İran
Darroudi, batıda aldığı eğitimden sonra meydana getirdiği eserlerde çağdaş batı
tekniklerini kullandı. Ancak bunun yanında kendi İranlı kimliğine ait
sembolleri de hemen her eserinde işledi. Yani metot açısından batı tekniklerini
kullanan ressam, içerik açısından kendi kimliğine dayandı. Bu açıdan ressamın
eserleri melez sanat bağlamında değerlendirilir. Bu araştırmanın nihai amacı, İran
Darroudi’nin eserlerindeki batılı tekniklerin yanında kendi kimliğinin görsel
işaretlerini ve varlık nedenlerini tanımak, ortaya çıkarmak ve bu faktörleri
eleştiriye tabi tutmaktır. Bu bağlamda İran Darroudi’nin eserlerindeki kimliğin
görsel kimlik işaretlerinin (milli, dini ve kültürel) varlık nedenleri ortaya
koyulmuştur.
İran Darroudi, Batı sanatından ve tekniğinden etkilenmiş ve bu
tekniği kimliğini göstermek için kullanmıştır. Bu ressamın eserlerinde milli
kimlik unsurlarının diğer kimlik unsurlarından daha çok olması, sanatçının mensubu
olduğu ülkeden ne derece etkilendiğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: İran Darroudi, İran Sanatı, İran
kimliği, Melez kimlik, Kültürel Melezleşme