Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF YERLİKAYA (YAZICI)

Danışman: Ceyhun Ozan

Özet:

Amaç: Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere (cinsiyet, yaş, vb.) göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Yöntem: Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Erzurum ili Yakutiye, Palandöken ve Aziziye ilçelerinde MEB'e bağlı ilkokul, ortaokul ve lise düzeyindeki okullarda görevli 608 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; 'Kişisel Bilgi Formu' ve 'Öğretmenlik Mesleğine Adanmışlık Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel analizler, Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Bulgular: Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeylerinin yaş, medeni durum, mesleki kıdem ve mezun olunan fakülte değişkenlerine göre anlamlı bir farlılık göstermediği fakat cinsiyet, okul kademesi ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Sonuçlar: Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeylerinin çok yüksek olduğu elde edilmiştir. Kadın öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. İlkokul öğretmenlerinin mesleğe adanmışlık düzeylerinin lise öğretmenlerinkinden daha yüksek olduğu elde edilmiştir. Branş değişkeni bakımından ise güzel sanatlar, din kültürü, temel eğitim ve bilişim teknolojileri branşındaki öğretmenlerin PDR branşındaki öğretmenlere göre; güzel sanatlar branşındaki öğretmenlerin, fen ve matematik bilimleri branşındaki öğretmenlere göre mesleğe adanmışlık düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: öğretmenlik, adanmışlık, öğretmenlik mesleğine adanmışlık.