Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İlayda Güneş
Danışman: Mustafa Sözbilir
Özet:
Amaç: Bu çalışmada, 2023 Eğitim Vizyonu kapsamında
yer alan Tasarım Beceri Atölyeleri için gerekli öğretmen yetkinliklerinin
belirlenmesi, TBA’nde uzman olan eğitimcilerin görüşlerinin alınması ve TBA’ne
yönelik belirlenen yetkinlikler hakkında kimya öğretmenlerinin görüşlerinin alınması
amaçlanmaktadır.
Yöntem: Araştırmada karma
araştırma desenlerinden keşfedici ardışık desen kullanılmıştır. Tasarım Beceri
Atölyeleri (TBA) konusunda uzman beş eğitimciyle yarı yapılandırılmış
görüşmeler yapılarak TBA’lar hakkında görüşleri toplanmış ve içerik analizine
tabi tutulmuştur. Bu bulgular
alanyazındaki bilgilerle harmanlanara kimya öğretmenlerinin TBA’ya yönelik
yetkinliklerini belirleme anketi oluşturulmuştur. Bu anket Erzurum il Milli
Eğitim Müdürlüğünde göre yapan 25 kimya öğretmenine uygulanmıştır. Anket
sonuçları betimsel istatistiki yollarla sunulmuştur.
Bulgular: Yapılan analizler sonucunda TBA için gerekli
öğretmen yetkinlikleri; mesleki yetkinlikler, teknoloji ve iletişim
yetkinlikleri, kişisel yetkinlikler olmak üzere üç boyut altında toplanmıştır.
Kimya öğretmenlerinin tasarım beceri atölyelerinde hakkında farkındalıklarının olduğu
fakat atölye çeşitlerine ve atölyelerin amaçlarına yönelik bilgi konusunda
kendilerini eksik hissettikleri görülmüştür.
Sonuçlar: Kimya öğretmenlerinde, tasarım beceri atölyeleri
için gerekli yetkinliklerin bir çoğunun olduğu tespit edilmiştir. Fakat kimya
öğretmenlerinin, tasarım beceri atölyelerinin amaçları ve atölyelerde
nasıl etkinlik yaptırılacağı konusunda da çok iyi bilgi sahip olmadıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Bunun sebebinin öğretmenlere
tasarım beceri atölyelerine yönelik daha kapsamlı eğitim verilmediğinden dolayı
olduğu düşünülmektedir.