Öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik görüş ve uygulamalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hatice Nur ARIN

Danışman: Ceyhun Ozan

Özet:

Amaç: Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik görüş ve uygulamalarının cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, öğretim kademesi, lisans mezuniyeti, öğrenim durumu ve yerleşim birimine göre anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Yöntem: Öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik görüş ve uygulamalarının çeşitli değişkenler açısından incelendiği bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Erzurum il merkezine bağlı merkez ilçelerdeki 252 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanabilmesi amacıyla "Kişisel Bilgiler Formu" ve "Öğretmenlerin Biçimlendirici Değerlendirmeye İlişkin Görüş ve Uygulamaları Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen verilere ilk olarak normallik testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesinden hareketle t-testi, tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik görüş ve uygulamalarının cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, öğretim kademesi, öğrenim durumu ve yerleşim birimi değişkenlerine göre ölçeğin hiçbir boyutunda anlamlı bir farka ulaşılmamıştır. Lisans mezuniyeti değişkenine göre ölçeğin duyuşsal, tutum, öznel norm, öz yeterlik, niyet ve davranış boyutunda anlamlı bir farka ulaşılmamış olup ölçeğin kontrol edilebilirlik boyutunda ise anlamlı farka ulaşılmıştır. Sonuç: Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik görüş ve uygulamaları açısından cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, öğretim kademesi, öğrenim durumu, yerleşim birimi değişkenlerinin önemli faktörler olmadığı belirlenmiştir. Lisans mezuniyeti değişkeninin ise öğretmenlerin biçimlendirici değerlendirmeye yönelik görüş ve uygulamalarını önemli düzeyde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: eğitim, ölçme ve değerlendirme, biçimlendirici değerlendirme