Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nilüfer Alsaran
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Muhammet Tatar
Özet:
Biçimsel dünyanın özünü oluşturan ve insanın çevreyle kurduğu bağı güçlendiren temel form
olarak nesne, sanatta temsil ve gerçek kullanımlarıyla yer almaktadır. Nesnenin temsili, mağara
resimlerinden bugüne kadarki süreçte birçok simgesel ve sembolik anlamda karşılık bulurken,
gerçek nesnenin kullanımı sanatta temsil olmaktan çıkıp aslının kullanılmasıyla sanatı farklı bir
boyuta ulaştırmıştır. Nesnenin algılanışı imgesel konumuyla özdeşleşerek her sanat üretiminde
farklı unsurlar ve yorumlamalarla yeni üretim dilleri oluşturulmuştur.
Değişen toplumsal düzen içerisinde sanatta nesnenin kullanılışı, sanatçıların yeni
arayışlarıyla birlikte nesneye bakış açısını farklılaştırmıştır. Sanatçılar nesnenin barındırdığı
kendi anlam ve işlevi dışında nesneye yeni ifade biçimleri yüklemişlerdir. Nesne, Kübizm
döneminde yüzeyde bizzat kullanılmaya başlanmış ve sanatta yalın haliyle ilk örneklerini
oluşturmuştur. Yalın haline yüklenen anlam ve ifadelerle kavramsal boyutta var olan nesneler
teknolojinin etkisiyle çağdaş dönemde önce fotoğraf makinesiyle sonrasında dijital ortamda
nesnenin sayısal verilerle ekran üzerinde yeniden var oluşunu gözler önüne sermiştir.