Malatya İlinde Kuru Kayısı Üretim ve Pazarlama Etkinliğinin Belirlenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET ASLAN

Danışman: Vedat Dağdemir

Özet:

Amaç: Çalışmada amaç Dünyanın en önemli kuru kayısı üretim bölgesi olan Malatya ilinde kuru kayısının üretim ve pazarlama aşamasında üreticilerin üretim ve pazarlama etkinliklerini belirlemek, pazarlama marjını tahmin ederek pazarlama problemlerine çözüm önerisi geliştirmek olarak belirlenmiştir.

Yöntem: Örnekleme neticesinde belirlenen işletmeler ile yapılan anketlerden elde edilen veriler ile işletmelerin sosyo ekonomik özellikleri ile yıllık faaliyet sonuçları hesaplanmıştır. İşletmelerin üretim etkinliği ve etkinliği etkileyen değişkenler klasik Veri Zarflama Analizi (VZA) ve Simar ve Wilson (2007) tarafından geliştirilen iki aşamalı VZA analizi kullanılarak belirlenmiştir. İşletmelerin pazarlama etkinliği geliştirilmiş Acharya’nın modifiye edilmiş pazarlama etkinliği metodu kullanılarak hesaplanmıştır.

Bulgular: Üreticilerin ortalama 53,1 yaşında, 8,58 yıl eğitime sahip ve 28,36 yıl üreticilik deneyiminde oldukları belirlenmiştir. Aktif sermayenin % 90,72’sini arazi sermeyesi ve % 9,28’ini ise işletme sermayesi oluşturmaktadır. İşletme başına ortalama brüt kar 62199,88 ₺, bir dekar araziye tarımsal gelir 1427,91 ₺/da, net çiftlik karı dekara 895,63₺ olarak hesaplanmıştır. Rantabilite faktörü %30,84 olarak bulunmuştur. Pazarlama marjı 18,82 kg/₺, kuru kayısı için hesaplanan oransal pazarlama marjları aracılar için %6,99, ihracatçılar için %21,43 ve perakendeciler için %24,21 olarak belirlenmiştir. Çalışmada üreticiden tüketiciye 8 farklı pazarlama kanalı olduğu belirlenmiştir. İşletmelerde teknik etkinlik skoru klasik VZA ile ÖDG varsayımında 0,67 bootstrap önyükleme teknik etkinlik 0,47 olarak hesaplanmıştır. Gruplar itibari ile ÖDG varsayımında etkinlik skorları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.  Etkinliği etkileyen unsurlardan yaş, yetiştiricilik bölgesi, tarımsal destekler ve arazi büyüklüğü anlamlı bulunmuştur. Pazarlama etkinlik skorları 0,60 olarak belirlenmiştir. Gruplar itibari ile pazarlama etkinlik skorları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir.

Sonuç: Üreticilerin üretim etkinlik skorları ortalaması düşük olarak değerlendirilebilirken ilçe grupları ve gruplar itibari ile etkinlik skorları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Verimlilik küçük işletmelerde etkinlik ise büyük işletmelerde yüksek olarak bulunmuştur. Bu durum kaynakların etkin kullanımında işletme büyüklüğünün önemini ortaya çıkarmıştır. Desteklemelerin etkinliği arttırdığı belirlenmiştir. Etkinliği açıklayan değişkenler incelendiğinde üretim alanı, yaş, desteklemeler ve yetiştiricilik bölgesi anlamlı bulunmuştur. Pazarlama ortalama etkinlik skorları üretim etkinliğinde olduğu gibi düşük çıkmıştır.  İşletme grupları itibari ile pazarlama etkinlik skorları arasında farklılıklar anlamlı bulunmuştur. İşletmelerin üretim alanı arttıkça pazarlama etkinliklerinin de arttığı belirlenmiştir.

 Anahtar Kelimeler: Pazarlama etkinliği, Üretim etkinliği, Pazarlama marjı, Kuru kayısı, VZA, Malatya

Aralık 2022, 181 sayfa