Tüketim Kültürü Bağlamında Yazılı Basında İçerik Dönüşümü: Hürriyet ve Cumhuriyet Gazetesi Örneği / Transformaton of Content in Print Press at the Contents of the Consumer Cultrue: Sample of Hürriyet and Cumhuriyet Newspaper


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ali Taner

Danışman: Besim Yıldırım

Özet:

Gazetecilik yıllar içerisinde çeşitli sebeplerle dönüşümler yaşamıştır. Bu dönüşümlerin temelinde teknolojik ve yapısal değişmeler vardır. Teknolojinin ilerlemesi gazetelerin çok daha geniş kitlelere ulaşmasını kolaylaştırmıştır. Bu durum küresel firmaların kendi mesajları aktarması noktasında gazeteleri önemsemeye başlamasına neden olmuştur. Hatta artık gazeteler uluslararası şirketlerin sahiplerince satın alınmaya ve holdingler çatısı altında toplanmaya başlamıştır. Holding sahiplerinin beklentileri gazetelerin haber yapma pratiklerini etkilemiş, toplumu bilgilendirmek yerine daha çok kâr etmek ön plana alınmıştır. Yer alan reklamların daha çok tüketime yönlendirmesi ve tüketimi hayat formuna dönüştüren magazinsel içeriğin gazetelerde daha fazla görülmesi gazetelerin amaçlarını değiştirdiğinin göstergesidir. Bu bağlamda yazılı basında içerik oluşturma sürecinin tüketim kültürü ekseninde değiştiği çalışmanın problemini oluşturmaktadır. Gazeteler yaşanan içerik dönüşümü ile okurlarına farklı bir pencereden seslenmektedir. Bu pencerede de tüketim kültürünün anlatıları sıkça görülmektedir. Bu noktada tüketim kültürü ile ilgili içeriklerin yazılı basında ne düzeyde yer aldığı ile ilgili istatistiki veriler çıkarmak bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Gazeteler analiz edilirken tüketimle ilgili veriler ortaya çıkarmak amaçlandığından içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. 1950'lerden günümüze farklı tarzda yayın yapan Hürriyet ve Cumhuriyet gazeteleri incelenmiş ve karşılaştırma yapılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucu Hürriyet gazetesinin tüketimle ilgili içeriklere daha çok yer verdiği görülmüştür. Cumhuriyet gazetesi ise tüketimle ilgili içeriklere sayfalarında çok fazla yer vermese de yıllar içerinde bir artış gözlenmiştir.