Resimsel mekânda panoptikon bakış; cumbalı evler


Tezin Türü: Sanatta Yeterlik

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Salih EZEN

Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu

Özet:

Amaç: Bu mümkün, Batı'nın oryantalizmi ile Doğu'nun oksidentalizmine karşılık gelen iki farklı buluşma/çatışmasından doğan ve cumbalı evlerin konulduğu resimsel mekanlarda görünürlük kazanan kültürlerarası ilişkilern modern toplumun inşasına ilişkin sonuçlar doğurduğu büyümeye dayanılarak geleneksel bir mimari öğe olan cumba dağıtın plastik sanatlar dağıtarak, göstergebilimsel bir bakış açısıyla incelenmesinden.

Yöntem: Çalışma, nitel araştırma yöntemi kullanılarak geliştirilmiş, veri toplamada belgesel tarama modeli kullanılmıştır. Kapsamlı bir literatür koruması sonucu ulaşılan yazılı ve görsel kaynakça içerik analizi yöntemi tabi tutulmuştur. Cumbalı evlerin sanata özgü mimari özellikleri; Doğu-Batı zenginliklerine özgü sosyal ve siyasal yaşama; kültürel hegemonya perspektifinden ve bakış açısına bakış açısıyla toplumun modernleşme odaklı kuramsal çalışma paralel, sanatsal uygulamalardan oluşur.

Bulgular: Batı toplumlarının Doğu'ya bakışının ürünü olan oryantalizme özgü 'Cumbalı ev' olayının işlendiği resimlerde gösterilen, gizlendiği, göstergebilimsel açıdan cumbanın temsili bir iktidar formülüne işaret edilmiştir. Bu bağlamda cumba, zaman ve mekan oluşumları farklı kültürlere farklı açılardan bakma yolu ve yordamı olarak değerlendirilmiştir. Doğu kültürü ve geleneğine özgü mimari olan 'cumba' sayesinde evin içindekilerin dışarıdakilere görünmeden dış mekânı izleyererek hayata egemen olma durumu ile Batının bir sistemin içerde veya dışarıda tutulması iktidar olmayı mümkün kılan panoptikon hastane modelinin benzerliği tartışılmıştır. Onun iki mimarisi belirsiz, anlambilimsel olarak 'hakimiyet', 'ötekileştirme', 'mahremiyet ve namahremiyet', 'temsiliyet ve belirtisellik', 'taklit ilişkisi', 'mekân' ve 'kapatma” kavramlarıyla birleştirilebilirdir.

Sonuç: Doğu-Batı kültürel karşılaştırmalı olarak inceleme aralıklı araştırmada cumbalı evlerin göstergesi, modern toplumlara özgü bakım biçimlerine ilham kaynağı olarak tespit edilmiştir. XIX. Yüzyıl İngiliz filozofu ve hukukçusu Jeremy Bentham'ın (1748-1832) disiplinci toplumsal formülünden doğan panoptikon hapishane modeli ve XVI. yüzyıldan XIX. yüzyıla Batı düşüncesini iktidar, bilgi, disiplin, ceza ve manevilik kavramları üzerinden araştıran Fransız filozof, tarihçi ve sosyal kuramcı Michael Foucault'nun (1926-1984) derin temel ekonomikle buluşulmuştur. Mimarlık, çağdaşlık, tarih, hukuk ve felsefe içeren bir bakış açısıyla “cumbalı ev”, Batı'nın Doğu'ya yönelik romantik bakışının etkisi altında Doğulunun kendisine dönük bakışını çeviren bir bilgi nesnesi olarak değerlendirilmiştir.