Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ESENGÜL GÜNGÖZ
Danışman: Emre Belli
Özet:
Bu araştırmanın amacı, çeşitli spor branşlarında aktif olarak yer alan ergenlerin, maruz kaldıkları akran baskılarının benlik saygısı düzeylerine etkisinin çeşitli sosyodemografik değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma, tarama modelinde olup ilişkisel tarama yöntemi kapsamında değerlendirilmiştir. Araştırmanın evrenini Kars ilindeki liselerde öğrenim gören öğrenciler, örneklem grubunu ise Random (tesadüfi) yöntemiyle belirlenen okullardaki spor yapan (498) öğrenciler oluşturmaktadır. Spor yapan ergenlerin akran baskısı düzeylerini incelemek amacıyla, Esen tarafından geliştirilen Akran Baskısı Ölçeği ve öğrencilerin benlik saygısı düzeylerini incelemek amacıyla da, Coopersmith tarafından geliştirilen Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde frekans(f), yüzde(%), aritmetik ortalama(x̄) ve standart sapma(s) gibi betimsel istatistikler, iki grubun karşılaştırılması için Mann Whitney U ve ikiden fazla grubun bulunduğu karşılaştırmalarda Kruskall Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre spor yapan ergenlerin; cinsiyet, aile gelir düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, kardeş sayısı, birlikte yaşadıkları aile üyeleri durumlarında farklılıklar görülmezken, sınıf, en uzun süre yaşadığı yerleşim birimi, sosyal olma durumları, boş zamanlarını değerlendirme durumlarına göre anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Ergenlik, Spor, Akran Baskısı, Benlik Saygısı
The aim of this study is to investigate the effect of adolescents who are actively
involved in various sports branches on their self-esteem levels in terms of various sociodemographic variables. The research was conducted in the survey model and it was
evaluated within the context of relational screening method. The population of the study
consisted of the students studying in high schools in Kars province and the sample
group consisted of randomly randomized (498) students. The Peer Pressure Scale
developed by Esen and the Self Esteem Scale developed by Coopersmith were used in
order to examine the level of self-esteem of the students. In the analysis of the data
obtained from the research, descriptive statistics such as frequency (f), percentage (%),
arithmetic mean (xk) and standard deviation (s), Mann Whitney U for comparison of the
two groups and Kruskall Wallis H test were used in the comparison of more than two
groups. According to the findings of the research; While there were no differences in
terms of gender, family income level, mother education level, father's education level,
number of siblings, family members living together, it was determined that there were
significant differences according to the situation of class, settlement period, social
status, leisure time.
Keyword: Adolescence, Sports, Peer Pressure, Self-Esteem