Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NURSEL AKIŞ
Danışman: Adem Aksoy
Özet:
Amaç:
Atatürk Üniversitesine bağlı Çiftçi Eğitim
Merkezi tarafından yapılan çiftçi eğitimi çalışmalarının etkisini belirlemek,
alınan eğitimler öncesi ve sonrası davranışlardaki değişikliklerin
karşılaştırmalı analizlerini yaparak il bazında yerel çiftçi eğitimi
programlarında dikkate alınması gereken hususları ortaya çıkarmaktır.
Materyal
ve Metot: Çalışmanın
materyalini, 2016-2021 yılları arasında Atatürk Üniversitesi
Bitkisel Üretim Uygulama ve Araştırma Merkezi bünyesinde faaliyet gösteren
çiftçi eğitim merkezinde eğitim alan 149 üreticiden anket yoluyla elde edilen
veriler birincil veri kaynağını oluşturmuştur. Ayrıca konuyla ilgili literatür,
web sitelerinden ve Atatürk Üniversitesi Bitkisel Üretim Uygulama ve Araştırma
merkezinden elde edilen bilgiler de çalışmada materyal olarak kullanılmıştır.
Bulgular: Çiftçi eğitimi alan
üreticilerin çiftçi eğitimlerinden sonra tutum ve davranışlarında olumlu ve
olumsuz yönde değişmeler olduğu yapılan çalışma da ortaya çıkmıştır. Ayrıca
daha fazla uygulama yönlü çiftçi eğitimlerine ihtiyaç duyulduğu çiftçi
eğitimlerinin sürekliliği ve sürdürülebilir periyotlarla gerçekleştiği ve
üreticilerin ihtiyaç duyduğu birbirini tamamlayıcı konular ile alakalı
eğitimler alınmıştır. Hayvan yetiştiriciliği, bitki yetiştiriciliği, tarımsal
destekler, tarım sigortaları, proje hazırlama teknikleri, Ziraat Fakültesi ve
vizyoner çiftçi kimliği, kırsalda kadın girişimci, kooperatifçilik yetişkin
eğitimi alanlarında bir çiftçi birden fazla eğitim alma fırsatını da
yakalamıştır. Farklı alanlarda çiftçi eğitimi alan ve bilgi donanımını arttıran
çiftçilerimiz proplemler karşısında daha çözümser bir yaklaşım sunduğu
görülmüştür. Çiftçi eğitimlerinin tarımsal alanda pozitif yönde etkisi olduğu
ve aynı zamanda sosyal alandada etki sahibi olduğu gözlemlenmişir. Erkek üreticiler, kadın üreticilerden
daha fazla eğitimlere katılmıştır.
Sonuç: Çiftçi eğitimi alan
çiftçilerin edindikleri bilgi ve becerileri imkânları doğrultusunda
işletmelerinde ve günlük yaşamlarında kullandıkları ve çevrelerindeki diğer
üreticilerle paylaştığı ortaya çıkmıştır. Erzurum ilinde en fazla hayvan ve bitki
yetiştiriciliği alanlarında çiftçiler eğitim almışlardır. Alınan eğtimlerden
sonra tarımsal desteklerden daha fazla yararlanmışlardır ve üreticiler arasında
proje yapan çiftçilerde olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar
Kelimeler: Çiftçi, Eğitim, Erzurum, Türkiye